خانه هوشمند چیست؟

فهرست مطالب و عناوین
خانه هوشمند چیست؟

به چه خانه ای هوشمند می‌گوییم؟ اصلاً خانه هوشمند چیست؟ در این مقاله با مفهوم خانه هوشمند آشنا می شویم و تفاوت های آن با خانه غیر هوشمند، اتوماسیون خانگی، اسمارت هوم و BMS را بررسی می کنیم. در ادامه به مطالب مفیدی مثل قیمت خانه هوشمند، امکانات و تجهیزات خانه هوشمند و نحوی سیم کشی هوشمند نیز اشاره می کنیم. پس همراه ما باشید.

 

 

مشاوره و بازدید رایگان از پروژه

چرا برای سیستم‌های هوشمندساز خارجی هزینه‌های گزاف بپردازید؟ کوباکو اولین تولیدکننده‌ی داخلی تجهیزات هوشمندسازی از سال 1388 با کامل‌ترین سبد محصولات در بازار و با بیش از 3000 واحد هوشمندسازی شده، برای مشاوره و بازدید رایگان از پروژه در خدمت شماست. کافی‌ست همین حالا نام و تلفن خود را در باکس زیر وارد کرده یا با تلفن 02188850534 تماس بگیرید.

 

خانه هوشمند یعنی چی؟

خانه هوشمند یا اسمارت هوم (smart home) چطور تعریف می شود؟ با توجه به نو ظهور بودن این تکنولوژی و تنوع در قابلیت های آن، تعاریف مختلفی برای خانه هوشمند ارائه می شود که در اینجا سعی می کنیم تعریفی جامع و ساده ارائه دهیم.

 

“خانه ای را هوشمند می نامیم که درآن با ایجاد شبکه ارتباطی بین تمامی تجهیزات و تاسیسات برقی، مکانیکی و… بطور یکپارچه ما می توانیم از هر نقطه در خارج یا داخل خانه آنها را کنترل نماییم. و یا این امور را به سیستم هوشمند سپرده تا در مواقع لزوم از محیط بازخورد گرفته واکنش های مناسب را شبیه یک موجود زنده انجام دهد.”

 

در واقع، عملاً سیستم روشنایی، سرمایش و گرمایش، پرده و سایبان ها، صوتی، امنیتی، آبیاری و… در ارتباط با یکدیگر به طور هوشمند، نسبت به تغییرات محیط و بر اساس برنامه ریزی، عکس‌العمل مناسب نشان دهند.

این موضوع در نهایت، منجر به افزایش آسایش و رفاه، بهینه سازی مصرف انرژی و صرفه جویی حدودی 30 تا 40 درصد، افزایش سطح امنیت و ایمنی ساکنین، زیبایی خانه و دیگر مزایا می شود.

 

خانه هوشمند، اتوماسیون خانگی یا BMS؟

خانه هوشمند چیست؟ اصطلاحات مختلفی در حوزه هوشمندسازی ساختمان رایج است:

  • خانه هوشمند یا اسمارت هوم (Smart Building, Smart Home)
  • سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (Building Management System) BMS
  • اتوماسیون ساختمان یا اتوماسیون خانگی (Home Automation, Building Automation)

و اصطلاحاتی شبیه به این موارد که همگی تعاریف نزدیک به هم دارند و گاهی نیز به اشتباه به جای یکدیگر به کار می روند که تفاوت های تعاریف خانه هوشمند یا اتوماسیون یا سیستم مدیریت ساختمان در جای خود قابل بررسی است.

 

امکانات خانه هوشمند چیست

 

امکانات و مزایای خانه هوشمند

طبق تعریف فوق امکانات خانه هوشمند تمامی امکانات خانه را یکپارچه تحت کنترل قرار می دهد که منجر به ارائه انواع راهکارهای هوشمندسازی خانه در برندها و محصولات مختلف در دنیا می شود.

روز به روز در حال پیشرفت و اضافه شدن ابزارهای کنترلی مختلف هست که می توان گفت دستیارهای صوتی یکی از آخرین ابزار های یک خانه هوشمند به حساب می آید که شما بتوانید با صدای خود فرمان های کنترلی خانه را صادر کنید یا تکنولوژی پردازش تصویر که یک خانه هوشمند بتواند با استفاده از پردازش تصویر فرامینی دریافت کند.

در ادامه‌ی توضیح خانه هوشمند چیست؟ می توان گفت به طور معمول در ایران اولین آپشنی که برای یک خانه هوشمند در نظر می گیرند سیستم روشنایی هوشمند و نورپردازی است. که در سطوح مختلف بر اساس حضور افراد، سناریو، میزان شدت نور محیط(لوکس نور) و… صورت می پذیرد. پس از آن می توان گفت سیستم های سرمایشی و گرمایشی هوشمند اجرا می شوند .

همینطور می توان به پرده برقی هوشمند، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، آبیاری هوشمند، سیستم های امنیتی مثل دزدگیر و دوربین مداربسته یا سیستم قطع کن برقی شیرگاز، آسانسور هوشمند، پریز هوشمند، UPS هوشمند، آیفون هوشمند، جک پارکینگ هوشمند، اعلام حریق هوشمند و…. پس تا اینجا به تفاوت خانه هوشمند و سنتی پی بردیم.

 

تفاوت خانه هوشمند و سنتی چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حال بررسی خانه های مختلف باشید و مشاور املاک به شما بگوید ” یه مورد هم دارم سازنده‌ش بنامه توی منطقه! ملک‌های تک می سازه! تازه هوشمند هم هست! ” شاید براتون سوال پیش بیاد که خانه هوشمند چیست؟

یا به منزل یکی از بستگان خود رفته باشید و متوجه شوید یک سری فرآیندها بدون دخالت صاحب خانه در حال انجام است و با دیدن تاچ پنل، کلیدهای لمسی و انواع سنسورها پی به هوشمند بودن منزل برده باشید. یا اینکه خود شما در حال زندگی در یک خانه هوشمند باشید!

 

در این صورت به نظر می‌رسد نیازی به مطالعه ادامه این مقاله نداشته باشید! چون در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل ویژگی ها و امکانات این خانه های هوشمند بپردازیم.

 

اگر بخواهیم به تاریخچه خانه هوشمند در دنیای مدرن نگاه کنیم می بینیم حدوداً از سال 2000 میلادی در دنیا و با یک اختلاف حدود شش یا هفت ساله در ایران در حال اجرا و استفاده است. ما در این مقاله سعی کردیم سوال خانه هوشمند چیست؟ را به صورت کامل پاسخ بدهیم و امکانات آن را بررسی کنیم.

 

اسمارت هوم

 

قیمت اجرای خانه هوشمند

به طور طبیعی می توان گفت دومین سوالی که پس از شناخت کاربردهای یک خانه هوشمند پیش می آید قیمت خانه هوشمند هست که به متغییر های مختلفی بستگی دارد. بسته به نوع نیاز ساختمان راهکارهای متنوعی با هزینه های مختلف قابل انتخاب هست که این عوامل را با هم بررسی میکنیم.

 

تجهیزات خانه هوشمند چیست؟

برای اجرای یک خانه هوشمند از تجهیزات تابلویی در مونتاژ تابلوی هوشمند مثل منبع تغذیه، انواع ماژول ورودی و خروجی، ماژول ارسال SMS، تجهیزات سقفی و دیواری مثل تاچ پنل، کلیدهای لمسی هوشمند و سنتی، سنسور حرارت، سنسور دود، سنسور دما، سنسور حرکتی، سنسور حضور، سنسور نور(لوکس متر)، شیر برقی آب، شیر برقی گاز، موتور پرده برقی هوشمند و… استفاده می شود.

 

نحوه سیم کشی خانه هوشمند

سیم کشی خانه هوشمند یا اسمارت هوم با نقشه سیم کشی سنتی تفاوت هایی دارد. که در یک بیان ساده می توان گفت تفاوت سیم کشی هوشمند و سنتی این است که در حالت سنتی برای کنترل هر مصرف کننده، کلیدی سر راه تغذیه آن قرار می دهیم اما در سیم کشی هوشمند یک خانه طبق استاندارد تمامی مصرف کننده ها از تابلو برق هوشمند و در واقع ماژولهای خروجی (مثل رله و…) تغذیه و کنترل می‌شوند.

نوع دیگری از هوشمند سازی ساختمان اجرای خانه هوشمند بی سیم هست؛ که در گام بعدی بررسی تفاوت های خانه هوشمند بی سیم و سیمی نیز خالی از لطف نیست.

 

فاکتور های اساسی در بررسی هوشمند سازی

  1. اینکه ساختمان در چه مرحله ای از ساخت است.(فونداسیون، اسکلت، سفت کاری، نازک کاری، ساختمان تمام شده، بازسازی)
  2. متراژ و تعداد فضاهای موجود مورد نظر
  3. خواسته های مشتری/ساکنین و اینکه چه آپشن هایی از هوشمندسازی برای خانه مد نظرشان است.
  4. اینکه سیم کشی سنتی وجود دارد یا نه.
  5. سیستم های گرمایش و سرمایش موجود یا مورد نظر چه مواردی هستند.
  6. آپشن های تقویتی صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه هایش تا چه حد مورد نظر مشتری است.

 

 

طراحی و نقشه خانه هوشمند و روند اجرایی هوشمندسازی

طبق توضیحات بالا در مقاله‌ی خانه هوشمند چیست؟ پس از مشخص شدن پلان معماری و سپس امکانات و آپشن هایی که برای یک اسمارت هوم در نظر داریم. می توانیم لیست تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را تهیه کنیم و سپس مهندس پروژه نسبت به تهیه نقشه سیم کشی برای نصب هر یک از تجهیزات (نقشه کلیدها و تاچ پنل ها، نقشه سیستم سرمایش و گرمایش، نقشه نصب سیستم صوتی و…) به تفکیک اقدام نماید.

نقشه سیم کشی ساختمان هوشمند را با هماهنگی کارفرما تحویل پیمانکار برق پروژه شده و پس از اجرای سیم کشی ها و پایان نازک کاری ساختمان تجهیزات هوشمندسازی قابل نصب، راه اندازی و بهره برداری می شود.

 

آینده خانه هوشمند چیست؟

همانطور که تا اینجا در مقاله‌ی خانه هوشمند چیست؟ دیدیم تکنولوژی خانه هوشمند ابتدا به طور محدود و در برخی نقاط دنیا و در ایران نیز در نقاط خاصی از استان‌ها و شهرهای بزرگ مثل تهران، مازندران، گیلان، تبریز، مشهد، شیراز، اهواز و اصفهان و… اجرا می شد.

امروزه با رشد تکنولوژی و همانند سایر صنایع مثل گوشی های هوشمند یا حتی در خود صنعت ساختمان مثل آیفون تصویری، جک پارکینگ و… که الان به نوعی جزو الزامات اجرایی یک ساختمان هستند. هوشمندسازی نیز در حال اجرا در جای جای شهرهای میهن عزیزمان است.

 

کوباکو اولین تولید کننده تجهیزات خانه هوشمند

در این راستا خانه هوشمند کوباکو با آغاز تحقیق و توسعه خود از سال 1382 به عنوان اولین تولیدکننده سیستم های خانه هوشمند ایرانی، با تکیه بر دانش و همت نخبگان و مخترعان داخلی و ارائه‌ی اولین سری از محصولات خود در سال 1389، با حذف هزینه های اضافی ناشی از واردات، باعث شد هموطنان عزیزمان با مناسب‌ترین هزینه و بیشترین سطح از خدمات پس از فروش به واسطه تولید در داخل کشور عزیزمان ایران از این تکنولوژی در ساخت و بهره برداری از پروژه های ساختمانی بهره مند گردند.

 

5/5 - (2 امتیاز)
استعلام قیمت هوشمند سازی
هوشمندسازی خانه و ساختمان با 10 سال ضمانت خدمات پس از فروش

دیگر مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سال جدید رو هوشمند زندگی کن

به پاس قدردانی از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، با ارسال مستقیم شماره‌ی خود از طریق فرم زیر برای کارشناسان ما، از خدمات مشاوره و بازدید رایگان از پروژه تا پیش از پایان سال 1402 بهره‌مند شوید.