سناریو های خانه هوشمند

فهرست مطالب و عناوین
سناریوهای خانه هوشمند

همانطور هم که از معنی لغوی سناریو بر می آید، به این اقدامات که طبق روال و فرآیندی از پیش تعریف شده انجام می شود در خانه هوشمند اصطلاحاً سناریو های خانه هوشمند گفته می شود که به نقل از کارفرماهای گرامی، شرکت‌های هوشمند سازی خیلی به آن می‌نازند!

 

مشاوره و بازدید رایگان از پروژه

چرا برای سیستم‌های هوشمندساز خارجی هزینه‌های گزاف بپردازید؟ کوباکو اولین تولیدکننده‌ی داخلی تجهیزات هوشمندسازی از سال 1388 با کامل‌ترین سبد محصولات در بازار و با بیش از 3000 واحد هوشمندسازی شده، برای مشاوره و بازدید رایگان از پروژه در خدمت شماست. کافی‌ست همین حالا نام و تلفن خود را در باکس زیر وارد کرده یا با تلفن 02188850534 تماس بگیرید.

 

سناریو های خانه هوشمند

سناریو در هوشمندسازی در واقع مجموعه ی رویدادهایی است که طبق یک برنامه ی زمانی مشخص – که برای یک سیستم خانه هوشمند تعریف شده است – در ارتباط با کاربر در محیط زندگی (فضای کار یا خانه) تعریف شده و اجرا می شود.

این سناریو در واقع بر اساس سبک زندگی هر شخص یا گروه/خانواده قابل تعریف و تغییر است و طی بازه های زمانی مختلف بنا بر خواسته‌ی کاربر قابل تکرار به صورت روتین هم خواهد بود.

 

 

چند سناریو در هوشمند سازی

سناریو تماشای تلویزیون

تصور کنید روی مبل نشسته اید و تصمیم می گیرید فیلمی که مثلا در شبکه استانی کیش شروع شده را تماشا کنید. تنها کاری که لازم است انجام بدهید از طریق موبایل خود که در دست دارید وارد اپلیکیشن شده و سناریوی تماشای تلویزیون را انتخاب کنید.

تمام چراغ ها خاموش میشود به جز نور مخفی ملایم در TV room، دمای هوا روی 25 درجه تنظیم میشود، پرده های برقی هوشمند منزل همه بسته می شوند و مابقی تنظیمات که شما در نظر گرفتید.

بعد از پایان فیلم در حالی که خوابتان گرفته و کنترل تلویزیون نزدیک شما نیست از روی گوشی موبایل تلویزیون هم خاموش می کنید. و سناریو خواب را فعال می کنید.

 

سناریو خواب

با فعال شدن سناریو خواب تمامی چراغ ها خاموش و تنها نور مخفی راهرو با رنگ ملایم آبی 20 درصد روشن خواهد بود.پرده ها بسته و دما روی 26 درجه تنطیم میشود. می توانید دزدگیر را نیز در همه ی زون ها جز اتاق خواب خود فعال کنید.

 

سناریو خروج

صبح هنگام با طلوع خورشید پرده های برقی نیز باز می شوند و نور خورشید به شما برای شروع روزی دیگر خوش آمد می گوید. چای ساز شما که به پریز هوشمند متصل است پیش از بیدار شدن شما طبق زمان‌بندی روشن شده و چای حاضر است.

در زمان خروج، شما سناریوی خروج را فعال می کنید؛ دزدگیر فعال شده، چراغ ها خاموش می شوند، شیر اصلی گاز و آّب بسته شده و…. از واحد خارج می شوید که آسانسور نیز در این فاصله احضار شده است و رهسپار محل کار می شوید.

نزدیک ظهر، زمانی که شما در منزل حضور ندارید، با افزایش دمای منزل و رسیدن به دمای تنظیم شده در سناریوی خروج، پرده های هوشمند بسته می شوند تا از ورود بیشتر گرمای خورشید به درون خانه جلوگیری کنند تا سیستم سرمایشی بیش از حد فعالیت نکند.

خانه هوشمند شما آماده استقبال از شما برای بازگشت به منزل است.

 

سناریو خانه هوشمند

 

سناریو ورود

بعدازظهر شما وارد منزل می‌شوید و سناریو ورود را فعال می کنید؛ به دلیل اینکه قبلا خودتان تنظیم کردید در سناریو ورود مثلا 120 لوکس (شدت) نور داشته باشید و الان همچنان روز است، برای صرفه جویی در مصرف برق روشنایی، ابتدا پرده های برقی باز می شوند و اگر لوکس نور مورد نظر تامین نشد، به ترتیب اولویتی که قبلا تعیین کرده اید، لامپ ها هم به ترتیب روشن می شوند تا به شدت نور مورد نظر شما برسند و در تمام این مدت شما هیچ دخالتی به کنترل سیستم ندارید و فقط یکبار در ابتدا سناریو ورود را فعال نموده اید.

 

سناریو مهمان

پس از کمی استراحت، مهمانان شما از راه می‌رسند و شما سناریو مهمان را فعال می کنید. به این ترتیب تمامی لامپ ها روشن می شود، رنگ نور RGB به رنگ بنفش جیغ در می آید، دما روی 22 درجه با دور فن 3 و پردها بسته به جز پرده سالن و آبنما نیز که به پریز هوشمند متصل است در سالن شروع به کار کردن می کند.

شما فلش خود را به تاچ پنل داخل سالن متصل می کنید و از اسپیکرهای داخل سالن، موزیک مورد نظر را پخش می کنید. چند دقیقه بعد، یکی از مهمان‌ها آهنگی درخواست می دهد که در گوشی خود دارد؛ بنابراین، با بلوتوث گوشی، به سیستم صوتی خانه هوشمند متصل می‌شوند و موزیک از گوشی ایشان پخش خواهد شد.

بخشی از امکانات که در تنظیمات سناریو می توان استفاده کرد را با هم مرور کردیم. خوب است اشاره کنیم که تمام امکانات فوق و در بعضی موارد بیشتر از موارد یاد شده توسط تجهیزات هوشمندسازی کوباکو قابل پیاده سازی‌ست.

 

برای جزییات بیشتر و آشنایی با سناریوها، پیشنهاد می کنیم مقاله‌ی 6 سناریوی جذاب خانه هوشمند از کوباکو را مطالعه کنید.

 

تعریف سناریو خانه هوشمند

می توانیم انواع سناریو با نام های مختلف تعریف کرد که موارد

فوق از پر کاربرد ترین ها بود که اشاره شد. طبیعتاً تنظیمات مورد نظر در هر سناریو می بایست طبق نظر کاربر و ساکنین اعمال شود.

در این بخش متاسفانه در برخی محصولات موجود در بازار نیاز به تکنسین فنی است که با اتصال لپ تاب به تجهیزات، تنطیمات را اعمال نماید که که کمی دشواری در کاربری بویژه در زمان تغییر ساکنین خواهیم داشت. این موضوع توسط گروه هوشمند سازان خانه کوباکو حل شده است؛ به این شکل که تمامی تنظیمات و سناریو ها توسط کاربر و بدون نیاز به اطلاعات فنی در قسمت منو بسیار ساده قابل انجام و تغییر است.

 

کاربرد و جایگاه سناریو در هوشمندسازی

سناریو در سیستم هوشمند سازی نقش کلیدی برای تشکیل رشته ی یک زنجیره را دارد که آنها را به هم متصل نگه می دارد و وابستگی آنها به هم را تعریف و حفظ می کند. اجزای این زنجیره در سیستم هوشمند سازی را رخداد های مختلف در ارتباط با محیط تشکیل داده اند و تقدم و تأخّر زمانی طبق خواسته ی کاربر، وابستگی رخدادها به هم و ترتیب اجرای آنها را تعریف می کند.

در واقع سناریو اتصال دهنده ی خواسته های کاربر در ارتباط با محیط و بنا به ترتیب زمانی ای است که او مد نظرش است.

از زاویه ی دید دیگر، سناریو در هوشمندسازی ساختمان که توسط هر شخص یا خانواده در طول روز، هفته، ماه و سال برای اجرا در محیط، تعیین و تنظیم می شود، برگرفته از سبک های زندگی افراد است و متقابلا می تواند سبک زندگی جدیدی را برای افراد تعریف کند.

 

 

اجزای اصلی تشکیل دهنده ی یک سناریو

یک سناریو از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:

  • دو یا چند رویداد (که در “نوع و کیفیت” و یا در “زمان اجرا” و یا در “محل اجرا” و یا  در هر سه فاکتور مورد اشاره با هم متفاوت هستند.)
  • محل/ مکان مورد نظر برای اجرای هر رویداد
  • زمان مورد نظر برای اجرای هر رویداد
  • کیفیت/چگونگی انجام هر رویداد
  • میزان/شدت مشخصه های فیزیکی هر رویداد
  • ترتیب زمانی اتصال رویداد ها نسبت به هم
  • تعریف اینکه رابطه ی موضوع هر رویداد با کدام کاربر/کاربران مد نظر هست.

 

جمع بندی

وقتی به کاربرد هوشمندسازی یک ساختمان/خانه برای ساکنین آن فکر می کنیم، 5 فاکتور اصلی ، موضوع اصلی این فرایند هستند که در ارتباط با هم و موثر بر هم هستند:

  • رویداد مورد نظر که قرار است در ارتباط با محیط تعریف شود.
  • کاربر فضا
  • محل اجرای رویداد
  • زمان اجرای هر رویداد
  • ترتیب زمانی اجرای رویدادها نسبت به هم (همزمان یا قبل و بعد)

به این ترتیب وقتی بخواهیم این 5 فاکتور را در ارتباط با هم تعریف کنیم، واژه ی سناریو در هوشمندسازی معنی پیدا می کند که در واقع کاربرد هوشمندسازی یک ساختمان را برای کاربر در عمل تعریف می کند.

5/5 - (2 امتیاز)
استعلام قیمت هوشمند سازی
هوشمندسازی خانه و ساختمان با 10 سال ضمانت خدمات پس از فروش

دیگر مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سال جدید رو هوشمند زندگی کن

به پاس قدردانی از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، با ارسال مستقیم شماره‌ی خود از طریق فرم زیر برای کارشناسان ما، از خدمات مشاوره و بازدید رایگان از پروژه تا پیش از پایان سال 1402 بهره‌مند شوید.