استاندارد KNX چیست؟ آشنایی با پروتکل KNX

فهرست مطالب و عناوین
استاندارد KNX چیست؟

کی ان ایکس یکی از پروتکل‌های هوشمند سازی بر پایه سیم‌کشی از طریق اتصال کابلهای جفتی، اترنت و… و نصب یک تابلوی هوشمند برای یکپارچگی و کنترل تجهیزات خانه هوشمند است. در مقاله‌ی استاندارد KNX چیست؟ به آشنایی با این پروتکل و استعلام قیمت خانه هوشمند بر مبنای آن صحبت کرده ایم. پس در ادامه، همراه ما باشید.

 

قیمت خانه هوشمند با پروتکل KNX

تجهیزات تولید شده توسط برند خانه هوشمند کوباکو بر پایه‌ی سیم کشی KNX برای هوشمند سازی خانه‌ی شما آماده‌ی ارائه و نصب هستند. همکاران فنی ما در مراحل ساخت و برق‌کشی خانه، همراه شما عزیزان هستند تا بتوانید از تمامی سیستم‌های هوشمند خانه‌ی خود بر پایه‌ی کی ان ایکس بیشترین و بهترین استفاده را ببرید.

برای استعلام قیمت هوشمند سازی پروژه/ساختمان خود، کافی ست همین حالا با تلفن 02188850534 تماس بگیرید و یا فرم زیر را پر کرده و برای ما ارسال کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

 

مشاوره و بازدید رایگان از پروژه

چرا برای سیستم‌های هوشمندساز خارجی هزینه‌های گزاف بپردازید؟ کوباکو اولین تولیدکننده‌ی داخلی تجهیزات هوشمندسازی از سال 1388 با کامل‌ترین سبد محصولات در بازار و با بیش از 3000 واحد هوشمندسازی شده، برای مشاوره و بازدید رایگان از پروژه در خدمت شماست. کافی‌ست همین حالا نام و تلفن خود را در باکس زیر وارد کرده یا با تلفن 02188850534 تماس بگیرید.

 

استاندارد KNX چیست؟

استاندارد KNX یک استاندارد شبکه است که نام آن از مخفف کلمه Konnex گرفته شده است. این پروتکل توسط انجمن KNX اداره می شود و در قالب یک پروتکل ارتباطی به شکلی گسترده برای اتوماسیون ساختمان و خانه، طراحی شده و توسعه یافته است و بر اساس پروتکل ارتباطات شبکه مبتنی بر OSI عمل می کند.

KNX یک استاندارد شبکه است که نام آن از مخفف کلمه Konnex گرفته شده است و توسط انجمن KNX اداره می شود. این استاندارد در قالب یک پروتکل ارتباطی به شکلی گسترده برای هوشمندسازی خانه، طراحی شده و توسعه یافته است و بر اساس پروتکل ارتباطات شبکه مبتنی بر OSI عمل می کند.

پروتکل  KNX بر سه فناوری EIB (European Installation Bus)، EHS (European Home Systems Protocol) و BatiBUS مبتنی است و بر اساس  استانداردهای EN 50090، ISO/IEC 14543 تنظیم گردیده است.

به طور کلی پروتکل KNX به موضوع “سازگاری‌های سخت‌افزاری” محدود نمی شود؛ بلکه در این پروتکل یک دستگاه را می توان با هر چیزی از یک میکروکنترلر 8 بیتی گرفته تا یک رایانه شخصی، بر اساس سطح اجرا و کاربرد، کنترل کرد.

 

چرا با پروتکل KNX منطبق باشیم؟

شرکت سازنده KNX سریعترین پایگاه داده سری زمانی و موتور تجزیه و تحلیل در تمام جهان است.

فناوری آن به ما این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های مبتنی بر داده‌ها را با کارایی بالا بسازید و از ابزارهای تحلیلی، هوش مصنوعی و ML مورد علاقه خود در فضای ابری، در حالت “راه اندازی اولیه” یا در حالت “نگهداری و ارتقاء” بهره ببریم.

KNX مزایای قابل توجهی هم برای کاربر و هم برای نصب کننده دارد، از جمله:

  • استاندارد باز بودن: پروتکل جهانی KNX تضمین می کند که همه دستگاه های متصل از سازندگان مختلف، با یکدیگر سازگار هستند. این بدان معناست که اگر برند خاصی را انتخاب کنید، به یک تولیدکننده وابسته نیستید.
  • کیفیت بالا: از آنجایی که KNX بیشتر در ساختمان‌های تجاری و مسکونی با ارزش بالا استفاده می‌شود، انجمن KNX به سطح بالایی از تولید و کنترل کیفیت در تمام مراحل استفاده از یک محصول KNX نیاز دارد.
  • انطباق پذیری با نیازهای روز: هر سیستم KNX را می توان گسترش داد یا دوباره برنامه ریزی کرد. هنگامی که یک سیستم KNX نصب شد، هر زمان که ترجیحات یا شرایط کاری تغییر کند، می توان سیستم را با نیازهای فردی تطبیق داد.
  • سیستم غیرمتمرکز: KNX یک سیستم غیرمتمرکز است. اگر یکی از دستگاه ها از کار بیفتد، بقیه بدون مانع به کار خود ادامه می دهند.
  • ایمنی: دسترسی به یک سیستم سیمی که بر پایه ی استاندارد و پروتکل KNX از دنیای خارج بسته است، آن را به بهترین راه برای ایمن سازی داده های شما تبدیل می کند.

 

 

استاندارد KNX چگونه کار می کند؟

به عنوان یک استاندارد و فناوری باز KNX یک رابط کاربری یکنواخت و راحت برای اتوماسیون خانه و ساختمان در تمام سطوح ، از کاربردهای مسکونی گرفته تا تجاری را فراهم می کند. با به کارگیری ترکیبی طیف گسترده ای از برنامه ها، دستگاه ها و سیستم های متعددی را می توان بصورت استاندارد با پروتکل KNX به هم متصل کرد؛ به عنوان مثال، می توان یک سیستم شبکه ای متشکل از روشنایی، پرده و تهویه مطبوع را به راحتی در ساختمان های تجاری و تاسیساتی مطابق با نیاز کاربر را کنترل کرد.

KNX از روشهای انتقال اطلاعات مختلفی پشتیبانی می کند؛ به عنوان مثال، کابل جفتی (KNX TP)، اترنت (KNX IP)، رادیویی یا فرکانسی (KNX RF) یا سیم برق Powerline (KNX PL).

دستگاه‌ها و تولیدکنندگان مختلفی با پروتکل KNX سازگار هستند و می‌توان آنها را به صورت انعطاف ‌پذیر در انواع مختلف ابزارها و وسیله ها استفاده  کرد و از آنجایی که هر دستگاه دارای ریزپردازنده ی مخصوص به خود است، به هیچ ایستگاه کنترلی نیاز نیست.

 

 

ارسال و دریافت فرمان ها در سیستم استاندارد KNX

کابل انتقال KNX یا KNX bus اصلی ترین بخش سیستم است: این خط انتقال (30 ولت DC) در یک پروژه ی جدید هوشمندسازی ساختمان نصب می‌شود. سپس سایر بخش‌ ها مطابق با استانداردهای KNX به این کابل منتقل و به همدیگر متصل می‌ شوند. اطلاعات از طریق این کابل اصلی به مرکز کنترل که می‌ تواند لپ‌ تاپ، تلفن هوشمند یا رایانه باشد، منتقل می‌شود. در این حالت تبادل اطلاعات به بهترین شکل ممکن بین تمام اجزای خانه هوشمند و کنترلگر برقرار می شود.

اجزای منفرد یک سیستم KNX، شامل حسگرها و محرک ها هستند. حسگرهایی مانند ترموستات ها، سوئیچ ها یا باد سنج ها دستوراتی را در قالب تلگرام تولید می کنند. این “تلگراف ها” توسط محرک ها (به عنوان مثال، تعویض رله برای پرده ها یا روشنایی) به “اقدامات” تبدیل می شوند. یک “خط باس دو سیمه” اتصال و در نتیجه ترافیک تلگرام را بین سنسورها و محرک ها فراهم می کند. در نتیجه، اجزای سیستم نیازی به شبکه به صورت جداگانه ندارند، که این موضوع، میزان سیم کشی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

 

توپولوژی استاندارد KNX

توپولوژی KNX هیچ محدودیتی برای اندازه و مقیاس ساختمان هایی که می توان در آنها استفاده کرد ندارد. در واقع این سیستم همانطور که در آپارتمان مسکونی کوچک عمل می کند برای واحد های تجاری بزرگ نیز بهترین کیفیت را ارائه می دهد.

یک خط KNX می تواند تا 64 دستگاه تنظیم شده بر اساسKNX را با استفاده از یک منبع تغذیه پشتیبانی کند. این خطوط را می توان تکرار کرد و با استفاده از ستون فقرات IP یا KNX چندین خط KNX از 64 دستگاه در بر گرفت؛ به این ترتیب اندازه سیستم تقریباً نامحدود است.

KNX هنگامی که با سیستم ها و پروتکل های دیگر ارتباط برقرار می کند بسیار قدرتمند است زیرا دروازه های ایجاد شده زیادی از تعدادی تأمین کننده وجود دارد؛ اینها عبارتند از سرورهای OPC، SCADA، BACnet، DALI و … این رابط ها و دروازه ها معمولا در سرتاسر دنیا استفاده می شوند و مورد آزمایش و سنجش قرار گرفته اند.

 

اتوماسیون ساختمان سبز و هوشمند

علاوه بر امنیت و راحتی، یکی از بزرگترین مزایای سیستم KNX بهره وری انرژی است. این به این دلیل است که کنترل خودکار ساختمان امکان عملیات صرفه جویی در انرژی را فراهم می کند:

اگر کسی در اتاق نباشد، چراغ به طور خودکار خاموش می شود. اگر پنجره باز شود، گرمایش به طور خودکار غیرفعال می شود.

وقتی خورشید می تابد، آفتاب گیر فقط زمانی پایین می آید که اتاق به دمای راحت برسد. همه اینها و بسیاری از عملکردهای دیگر تضمین می کنند که خانه هوشمند شما فقط به اندازه ی انرژی مورد نیاز خود، مصرف می کند. این باعث صرفه جویی در منابع می شود و عملا ً با یک نگاه آینده نگرانه برای کیف پول شما نیز مفید است.

 

برنامه های کاربردی

راه حل های استاندارد KNX را می توان در طیف گسترده ای از برنامه های کنترل ساختمان و اتوماسیون در تمام بخش های بازار از جمله در حوزه های تجاری و صنعتی استفاده کرد. این  قابلیت بسیار انعطاف پذیر است و برای بسیاری از برنامه های مختلف در یک پروژه استفاده می شود. چنین برنامه هایی عبارتند از:

 

 

پرده هوشمند

تنها با یک کلیک روی گوشی هوشمند یا تبلت خود، سایه بان ها یا صفحه های محافظ خود در برابر آفتاب را باز کنید یا ببندید. تنظیمات خود را با توجه به آب و هوا تنظیم کنید و با بستن پرده های خود در یک روز گرم تابستان در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

 

صفحه های محافظ (برای بازشو های) خود را از راه دور ببندید تا از خانه ی خود در برابر بادهای شدید و طوفان محافظت کنید و هنگام صبح به آرامی با طلوع خورشید بیدار شوید.

 

نورپردازی هوشمند

کنترل نور هوشمند به شما اطمینان می دهد که چراغ های شما هنگام خروج یا رفتن به رختخواب خاموش هستند. فراموش کرده اید آنها را خاموش کنید؟ : نور وسایل خود را به راحتی با گوشی هوشمند یا تبلت خود از هر جای دنیا کم کنید.

وقتی وارد اتاق می شوید، حسگرهای حرکتی نور را روشن می کنند و دیگر انرژی هدر نمی رود.

برای هر موقعیتی می توانید صحنه های روشن ایجاد کنید (رنگ، شدت نور و… را تنظیم کنید) و تنها با یک لمس صفحه، صحنه را مطابق با روحیه خود تغییر دهید: برای خانه ای انعطاف پذیر که به شما آرامش می دهد.

 

گرمایش و تهویه مطبوع هوشمند

دمای اتاق خود را با توجه به زمان روز یا عملکرد اتاق مدیریت کنید. صبح در یک حمام از قبل گرم شده دوش بگیرید، دمای بدن خود را در طول روز پایین بیاورید و در خانه ای راحت، مورد استقبال قرار بگیرید.

میزان گرمایش در زمانی که در خانه نیستید به طور خودکار غیرفعال می شود و در هزینه های انرژی شما صرفه جویی می کند.

گرما را با یک سیستم تهویه مطبوع هوشمند و کارآمد که خانه شما را خنک نگه می دارد، کاهش دهید. تهویه مطبوع یا سیستم تهویه ی خانه ی خود را از راه دور کنترل کنید تا در دمای بالا هم به خانه با طراوت برسید: کنترل هوشمند تهویه مطبوع، خانه ای راحت و کم مصرف را ایجاد می کند.

 

امنیت هوشمند

خانه های هوشمند به شما این امکان را می دهند که وقتی در را قفل می کنید، زنگ هشدار خود را به طور خودکار فعال کنید. حسگرهای حرکتی حرکات مشکوک را در درب منزل شما تشخیص می دهند و به شما یا پلیس محلی اطلاع می دهند.

هشدارهای امنیتی هوشمند ایجاد کنید تا متجاوزان را از خود دور نگه دارید. سیستم هشدار خود را از راه دور مدیریت کنید و برنامه‌ای را تنظیم کنید تا این تصور را ایجاد کنید که در خانه هستید در حالی که واقعاً نیستید.(سیستم شبیه ساز حضور)

 

درب هوشمند

با “سیستم ورود” درب می توانید قبل از باز شدن، بازدیدکنندگان را در آستانه ی درب خانه ی خود ببینید. هنگامی که زنگ در به صدا درآمد، می توانید تصویر بازدیدکنندگان خود را در سیستم ورودی بررسی کنید.

وقتی در خانه نیستید گوشی هوشمند یا تبلت خود را چک کنید. هنگام باز کردن درب برای بازدیدکنندگان خود برای استقبال گرم، می توانید پیام خوشامدگویی را شخصی سازی کنید.

 

کنترل از راه دور

خانه هوشمند و مصرف انرژی خود را با ابزارهای تجسم در هر مکان و هر زمان به روز نگه دارید. رابط کاربری خود را مطابق با نیازهای خود سفارشی سازی کنید و در مورد مصرف انرژی خود اطلاعاتی کسب کنید.

 

ساختمان های اداری هوشمند

دفتر خود را طوری طراحی کنید که نیازهای شما را برآورده کند و باعث صرفه جویی در هزینه شود. با به کارگیری سیستم KNX می توانید هزینه های نگهداری خود را از نظر مصرف انرژی به میزان قابل توجهی کاهش دهید. علاوه بر این، استفاده از فناوری هوشمند باعث افزایش بهره وری و کیفیت برای دفتر شما و کارکنان آن می شود.

 

هتل های هوشمند

هر هتلی می خواهد سطح بالایی از راحتی را به مهمانان خود ارائه دهد. در عین حال، صرفه جویی در هزینه ها و مصرف انرژی موضوع مهمی است که با کنترل هوشمند تا حد زیادی این دو هدف قابل دسترسی می شوند.. اتوماسیون ساختمان با KNX راه حل عالی برای برآورده کردن انتظارات بالای مهمانان شما بدون اتلاف انرژی زیاد است.

 

مدارس و دانشگاه های هوشمند

هر مدرسه یا دانشگاهی با این چالش مواجه است که با کمترین هزینه، بالاترین راحتی و کارایی را برای دانش آموزان خود فراهم کند. همچنین یکی از محورهای اصلی یک محیط آموزشی، ایمنی است. اتوماسیون هوشمند بر پایه استاندارد KNX نسل فردا را  ایمن و سالم نگه می دارد.

 

بیمارستان های هوشمند

در بخش سلامت، زیرساخت دیجیتال قابل اعتماد و کارآمد بسیار مهم است. نظارت مستمر، اقدامات ایمنی و مدیریت کارآمد انرژی، روال روزانه را در سازمانی که در آن هر جزئیاتی مهم است، بهبود می بخشد.

 

استادیوم ها و سایر اماکن ورزشی هوشمند

یک مرکز ورزشی برای بسیاری از رشته ها و رویدادهای ورزشی استفاده می شود. یک سیستم اتوماسیون بسیار منعطف، یک دارایی واقعی برای مدیریت روزانه ی زیرساخت ها است.

 

فرودگاه هوشمند

فرودگاه یک محیط بسیار کنترل شده است که روزانه میلیون ها مسافر از آنجا عبور می کنند تا پرواز خود را به انجام برسانند. بدون شک کارایی محور اصلی این نوع سازمان است. KNX می تواند به مدیریت روشنایی، تهویه مطبوع و گرمایش برای بهبود آسایش مسافران از سراسر جهان کمک کند.

 

ساختمان های صنعتی هوشمند

تولید کالا نیازمند زیرساخت کارآمد و قابل اعتماد است. علاوه بر این، مهم است که یک ساختمان صنعتی و کالاهای آن در برابر نفوذگران محافظت شود. KNX یک سیستم ایمن و آسان برای مدیریت برای یک فرآیند تولید پایدار ارائه می دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
استعلام قیمت هوشمند سازی
هوشمندسازی خانه و ساختمان با 10 سال ضمانت خدمات پس از فروش

دیگر مطالب مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سال جدید رو هوشمند زندگی کن

به پاس قدردانی از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، با ارسال مستقیم شماره‌ی خود از طریق فرم زیر برای کارشناسان ما، از خدمات مشاوره و بازدید رایگان از پروژه تا پیش از پایان سال 1402 بهره‌مند شوید.