مزایای خانه هوشمند

فهرست مطالب و عناوین
مزایای خانه هوشمند

شاید هنگام مطالعه درباره‌ی فناوری مزایای خانه هوشمند به این موضوع فکر کرده باشید که واقعا مزایای اسمارت هوم چیست و چه دستاوردهایی برای کاربران دارد؟ در این مقاله سعی می کنیم درباره‌ی این فناوری و ویژگیهای آن بیشتر توضیح دهیم؛ پس در ادامه، همراه ما باشید.

 

قابلیت برنامه ریزی طبق نیاز شما

وقتی می گوییم چیزی هوشمند است، در اصل این صفت به یک ویژگی اصلی انسانی برمی گردد که در واقع دو ویژگی همزمان “قابلیت برنامه ریزی مطابق نیازها” و “قابلیت پاسخ دهی به نیازها طبق برنامه” را شامل می شود.

حالا وقتی این ویژگی را برای یک خانه تجسم کنیم، به یکباره متوجه می شویم که چقدر قدرت انتخاب برای به کارگیری زمان و امکانات در محیط زندگی، بر طبق خواسته های خودمان به دایره‌ی اختیار هر شخص در زندگی روزمره اضافه می کند.

بنابراین امکان تعیین اینکه در چه زمان هایی، چه نیازهای و با چه کیفیتی و برای چه شخص یا اشخاصی در محیط خانه پاسخ داده شود، اصلی ترین ویژگی ای است که یک خانه هوشمند به زندگی روزمره اضافه می کند.

 

خانه ی هوشمند در واقع خانه ای است که قابلیت برنامه ریزی برای تأمین توقعات و نیازهای کاربر از محیط را طبق زمان بندی و کیفیت مورد نظر او دارد. در واقع سیستمی که برای هوشمندسازی یک خانه به کار می رود، باعث می شود وقت و انرژی ساکنین خانه به جای آنکه صرف امور روتین و ضروری ولی بدون جذابیت و لذت شود، وقت و انرژی زیاد قابل توجهی را برای آنان ذخیره و به آن ها هدیه می کند که هر شخص می تواند این زمان و انرژی را بنا بر سبک انتخابی مورد نظر خودش به فعالیت های مورد علاقه اش اختصاص دهد.

 

مزایای اسمارت هوم

  1. همان طور که پیشتر اشاره شد، یکی از اصلی ترین مزایای یک خانه هوشمند برای ساکنین آن، “آزاد کردن زمان بسیار و قابل توجه” برای اختصاص به فعالیت های مطلوب هر شخص در طول شبانه روز است.
  2. احساس “آسایش و آزادی فکر” بیشتر، در نتیجه ی از قبل برنامه ریزی شده بودن بسیاری از فعالیت های روزمره ی اعضای خانواده در ارتباط با محیط و اتوماتیک انجام شدن خیلی از رخدادهای مورد نیاز در محیط خانه.
  3. قدرت بیشتر در انتخاب سبک زندگی مطلوب نظر هر شخص و در نتیجه “احساس آرامش بیشتر” در زندگی روزمره
  4. احساس امنیت خاطر بیشتر در ارتباط محیط خانه با کودکان و افرادی که نیاز به مراقبت دارند.
  5. احساس اطمینان در مورد امنیت جانی و مالی ساکنین در محیط خانه
  6. کنترل پذیر بودن رویدادهای داخل خانه از خارج از خانه و هر مسافت دور
  7. قابلیت برنامه ریزی برای هزینه ها و زمان مصرفی در زندگی روزمره در ارتباط با محیط و افراد ساکن خانه
  8. امکان انتخاب عملی سبک زندگی در مسیر سلامتی بیشتر برای هر شخص در زندگی روزمره
  9. استفاده‌ی بهینه از انرژی و ارتباط مطلوب ممکن با طبیعت موجود
  10. صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های انرژی مصرفی در طولانی مدت

 

مزایای اسمارت هوم

 

ویژگی ها و قابلیت های خانه هوشمند

اصلی ترین ویژگی و در واقع قابلیت مبنا در یک خانه ی هوشمند، “سناریو” های مختلفی است که برای برنامه ریزی و تنظیم پروسه/فرایندهای روتین روزمره در خانه طرح ریزی می شوند و بر مبنای آن سناریو، سیستم و تجهیزات الکترونیکی نصب شده در فضای خانه امکان انجام و اجرای فعالیت ها و رویدادهای مورد نظر را امکان پذیر می سازد.

تمام تجهیزات وسایلی که در خانه با آنها در ارتباط هستیم، مستلزم به کارگیری یک سری تنظیمات روتین و قابل تغییر هستند که در حالت عادی به دو صورت مکانیکی/دستی و الکتریکی/برقی انجام می گیرند؛ اما در یک خانه ی هوشمند، این دو حالت قابلیت تنظیم بر یک زیرساخت الکترونیکی پیدا می کنند که ترکیبی از سیستم های کامپیوتری و الکتریکی را شامل می شود.

 

به این ترتیب بسیاری از فرایندهای فیزیکی و مکانیکی روزمره در محیط، این قابلیت را پیدا می کنند که از قبل تعریف شوند که چه رخدادی در چه زمانی و با چه کیفیت و میزانی اجرا شود.

 

یک سناریو در واقع یک ترکیب/زنجیره از چند کار/فرایند مختلف است که انجام آن ها در زمان های مختلف ازقبل برای اجرا برنامه ریزی شده است. همچنین می توان برای یک خانه سناریوهای مختلفی را  برای اجرای فرایندهای متفاوت در بازه های زمانی مختلف تنظیم کرد. در اینجا نمونه هایی از این فرایند ها را مرور می کنیم:

  • باز و بسته شدن/بالا و پایین رفتن پرده ها/کرکره ها
  • روشن و خاموش شدن سیستم روشنایی کاربردی و یا تزیینی
  • باز و بسته شدن درب ها و پنجره ها (نظیر دربهای ورودی اصلی سواره و پیاده)
  • روشن و خاموش شدن و انجام تنظیمات سیستم های صوتی
  • تنظیم و قطع و وصل سیستم های سرمایشی و گرمایشی
  • قطع و وصل شدن خروجی/انشعاب های آب و برق و گاز (نظیر پریزها،کلیدها، شیر فلکه ها و…)
  • تنظیم دستگاه های برقی آشپزخانه طبق برنامه ی داده شده (مثل چای ساز و…)
  • تنظیم هشدارهای ایمنی در ارتباط با محافظت از سرقت یا ورود بیگانه، کنترل های مورد نیاز برای افراد حساس یا در معرض خطر، نظیر کودکان و سیستم های زیرساختی موجود برق و آب و گاز
  • تغییر زاویه ی سطوح براساس نیاز (ارگونومیک یا عملکردی) و سلیقه ی کاربر، نظیر سایه بان ها یا جداره ها
  • تنظیمات برنامه های آبیاری باغچه ها و فضای سبز داخلی و خارجی خانه
  • کنترل صوتی و تصویری کلیه ی فرایندها از راه دور توسط تلفن هوشمند/موبایل

 

تجهیزات خانه ی هوشمند

تجهیزات مورد نیاز و استفاده در یک خانه ی هوشمند در واقع به دو عامل “نحوه ی برقراری ارتباط ساکنین/کاربران با پایانه های ارتباطی در سیستم هوشمند شده” و “نحوه ی برقراری ارتباط بین پایانه های سیستم با تجهیزات زیر ساختی سیستم” برمی گردد. به این ترتیب به طور کلی در یک خانه ی هوشمند، چهار دسته تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند:

  • تجهیزات زیرساختی (پشت صحنه ی کار)، نظیرتجهیزات تابلویی، ماژول ها، سیم کشی ها و بسترهای مورد نیاز آن ها
  • تجهیزات ارتباط کاربر با سیستم (تجهیزات سقفی و دیواری)، که در خانه نصب می شوند، نظیر کلیدها و پریز ها لمسی یا سنتی و تاچ پنل ها
  • تجهیزات جانبی مکمّل زیرساخت ها، نظیر سنسورهای حرارتی-لمسی-مگنتی، شیر گاز هوشمند، قفل دیجیتال هوشمند، دوربین ها و…
  • تجهیزات و سیستم های با قابلیت ارتباط ریموت کنترل، مثل انواع ریموت ها، اپلیکیشن پیامک خانه ی هوشمند و برنامه های متصل به موبایل/ تلفن هوشمند

 

قیمت خانه هوشمند

هزینه ی هوشمندسازی یک خانه و به تبع آن کیفیت و مقتضیات نگهداری بهینه ی سیستم، ارتباط مستقیمی با قیمت تجهیزات، قطعات و دستگاه های زیربنایی و روبنایی به کار رفته در یک واحد دارد.

از آنجا که خانه ی هوشمند کوباکو تولیدکننده‌ی دانش بنیان و هم مجری پروژه های هوشمندسازی در ایران است، هزینه ی اصلی هوشمندسازی یک خانه و هم هزینه های موردی احتمالی تعمیر و نگهداری سیستم برای کاربران ، به صورت مطلوبی بهینه و به صرفه خواهد بود؛ اما اگر بخواهیم یک ذهنیت تخمینی در مورد میانگین هزینه ی هوشمند سازی یک واحد داشته باشیم، این عدد معادل هزینه ی خرید یک متر مربع واحد مسکونی خواهد بود.

 

مشاوره و بازدید رایگان از پروژه

چرا برای سیستم‌های هوشمندساز خارجی هزینه‌های گزاف بپردازید؟ کوباکو اولین تولیدکننده‌ی داخلی تجهیزات هوشمندسازی از سال 1388 با کامل‌ترین سبد محصولات در بازار و با بیش از 3000 واحد هوشمندسازی شده، برای مشاوره و بازدید رایگان از پروژه در خدمت شماست. کافی‌ست همین حالا نام و تلفن خود را در باکس زیر وارد کرده یا با تلفن 02188850534 تماس بگیرید.

 

نتیجه گیری

در یک جمع بندی باید بگوییم که برای زندگی امروزی در هرکجای جهان، هوشمندسازی خانه ای که در آن زندگی می کنیم، می تواند به صورت قابل توجهی از جهت فیزیکی و روانی به ما آسایش و آرامش مضاعفی هدیه کند و این امتیاز انتخاب سبک زندگی سالم و بهینه مطابق با روحیات هر فرد یا خانواده را مهیّا سازد.

همچنین یک مقایسه ی اولیه ی برآورد هزینه های هوشمندسازی ما را به این نتیجه می رساند که آنچه در مقابل هزینه، از هوشمند سازی یک ساختمان برای زندگی روزمره ی خود به دست می آوریم، دارای نقش اساسی و بسیار ارزشمند در جهت زندگی هرچه سالم تر همه ی اعضای یک خانواده و جامعه در طولانی مدت خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)
استعلام قیمت هوشمند سازی
هوشمندسازی خانه و ساختمان با 10 سال ضمانت خدمات پس از فروش

دیگر مطالب مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سال جدید رو هوشمند زندگی کن

به پاس قدردانی از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، با ارسال مستقیم شماره‌ی خود از طریق فرم زیر برای کارشناسان ما، از خدمات مشاوره و بازدید رایگان از پروژه تا پیش از پایان سال 1402 بهره‌مند شوید.