کلید لمسی هوشمند چیست | خرید، قیمت و انواع مدل

فهرست مطالب و عناوین
کلید لمسی هوشمند چیست

امروزه با پیشرفت های چشمگیر تکنولوژی و هوشمند سازی یک سئوال برای کاربران پیش می‌آید که کلید لمسی هوشمند چیست و چه فرقی با کلید لمسی ساده دارد؟ در این مقاله سعی بر آن داریم تا با نقد و بررسی عملکرد کلیدهای لمسی هوشمند و کلیدهای لمسی ساده، انتخاب را برای شما آسان کنیم. همچنین به معرفی انواع کلیدهای لمسی کوباکو پرداخته ایم و از مزایا و تاثیرات آن برای شما گفته ایم. پس در ادامه همراه ما باشید.

 

مشاوره و بازدید رایگان از پروژه

چرا برای سیستم‌های هوشمندساز خارجی هزینه‌های گزاف بپردازید؟ کوباکو اولین تولیدکننده‌ی داخلی تجهیزات هوشمندسازی از سال 1388 با کامل‌ترین سبد محصولات در بازار و با بیش از 3000 واحد هوشمندسازی شده، برای مشاوره و بازدید رایگان از پروژه در خدمت شماست. کافی‌ست همین حالا نام و تلفن خود را در باکس زیر وارد کرده یا با تلفن 02188850534 تماس بگیرید.

 

در ابتدا باید بدانیم که کلید هوشمند که کاربرد بارز آن در هوشمند سازی خانه و ساختمان (یا ویلا) است را می توان بعنوان ابزاری معرفی کرد که تجربه ی لذت بخشی را در اختیار افراد قرار می دهد.

وظیفه کلی کلید لمسی، روشن و خاموش کردن چراغ است؛ و به صورت کلی، کلید های لمسی هوشمند در زمینه قطع و وصل برق کاربرد بالاتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کلیدهای لمسی هوشمند می توانند به صورت محلی و یا از راه دور سیستم روشنایی را کنترل کنند.

 

تفاوت ساختاری بین کلیدهای هوشمند و ساده

کلیدهای لمسی معمولی قادر به قطع و وصل کردن جریان الکتریکی برق در لامپ از طریق پلاتین هستند، اما این درحالیست که این کار در یک کلید لمسی هوشمند از طریق رله انجام می گردد. به علاوه می توان گفت که این نوع کلیدها قابلیت اتصال به سایر تجهیزات را داشته و می تواند علاوه بر اتصال به سیستم روشنایی با سایر وسایل برقی نیز به صورت هماهنگ متصل شوند.

باید خاطر نشان کرد که کلیدهای هوشمند در صورت قطع اینترنت قادر به ادامه فعالیت هستند و از طریق برنامه های قابل نصب در موبایل ها توانایی کنترل سیستم ها را دارند.

عملکرد کلید های لمسی هوشمند در دو حالت خلاصه می شود:

  • کلیدهای لمسی ۲۲۰ ولت مستقیم: این کلیدها برای کنترل سیستم روشنایی با لمس انگشت دست تنظیمات مورد نظر را انجام دهند.
  • کلیدهای لمسی هوشمند ۲۴ ولت: علاوه بر کنترل سیستم روشنایی با لمس انگشت دست، در مقایسه با کلیدهای معمولی دارای عملکرد و قابلیت کنترل در سطح بسیار پیشرفته ای هستند.

 

کاربرد کلیدهای لمسی هوشمند

کلیدهای لمسی هوشمند دارای قابلیت های زیادی هستند، که همین عامل سبب افزایش کاربرد کلید لمسی هوشمند شده است. همچنین کلیدهای لمسی هوشمند از انواع مختلفی برخوردار هستند که در اینجا سعی داریم به چند مورد از آنها اشاره کنیم:

کلید لمسی هوشمند یک پل، کلید لمسی هوشمند دو پل، کلید لمسی هوشمند سه پل، کلید لمسی هوشمند چهار پل، کلید لمسی هوشمند هشت پل و کلید کمبو نمونه های مختلف کلیدهای لمسی هوشمند هستند. در کلید هایی که تک پل نیستند و بیشتر از یک زون(پل) لمسی روی صفحه ی آن ها تعریف شده است، در واقع بسته به تعداد چند پل بودن آنها، امکان قطع و وصل برق برای انجام همان تعداد عملکرد برای کاربر را فراهم می کنند.

در مورد همه ی این کلیدها نکته ی مثبتی که هم از لحاظ منظم و بهینه بودن “میزان و مسیر اجرای سیم کشی” و هم از لحاظ “سهولت استفاده برای کاربر” وجود دارد، جمع بودن چند انشعاب مسیر (سرخط) در یک کلید چند پل است که هم برای کنترل و استفاده برای یک فضا و هم برای چند فضا امکان پذیر است.

علاوه بر این، همچنین در کلید کمبو یک مزیت اساسی دیگر برای کاربر وجود دارد و آن اینست که در کلیدهای چندپل دیگر، همه ی پل ها  لزوما می بایست برای قطع و وصل کردن یک نوع عملکرد (مثلا فقط تنظیم روشنایی یا فقط تنظیم دما و…) طراحی و اجرا شوند؛ اما در کلید کمبو امکان جمع شدن چند نوع عملکرد در یک کلید ( برای مثال: ترکیب تنظیم روشنایی، تنظیم دما، تنظیم صوت، تنظیم باز و بسته شدن پرده برقی و…) وجود دارد.

 

مزایای کلی کلید لمسی هوشمند

یکی از مزایای اصلی کلید لمسی هوشمند، افزایش سهولت و سرعت در دسترسی به سرویس‌ها و تجهیزات است. این کلیدها، قابلیت پاسخگویی سریع داشته و به شما اجازه می‌دهند با یک لمس ساده، به تنظیمات موردنظر دسترسی یابید یا عملکردها و سناریوهای مختلفی را اجرا کنید. همچنین این نکته حائز اهمیت است که این کلیدها به شما امکان کنترل روشنایی و دیگر سیستم های متصل را از طریق اپلیکیشن هوشمند سازی، در هر جای دنیا که باشید، می دهند.

علاوه بر این، کلیدهای لمسی هوشمند معمولاً دارای طراحی ساده، مینیمال و زیبا هستند که به این شکل، به زیبایی و ظرافت دکوراسیون فضاها می‌افزایند. این نوع کلیدها، اغلب با استفاده از نورپردازی یا صفحات لمسی LED دارای جذابیت بصری بیشتری نیز می‌شوند.

همچنین، کلیدهای لمسی هوشمند قابلیت تنظیم و برنامه‌ریزی بیشتری را نسبت به کلیدهای معمولی دارند. کاربران می‌توانند تنظیمات را به دلخواه خود تغییر داده و به شیوه‌ای شخصی‌سازی شده از این کلیدها استفاده کنند.

در کنار تمامی این موارد، صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه های مصرفی نیز یکی از مهمترین مزایای کلیدهای لمسی هوشمند و حتی به طور کلی، سیستم ها و تجهیزات هوشمند سازی است. این موضوع به لطف قابلیت استفاده از هر وسیله فقط در زمان نیاز کاربر و همچنین، کنترل هوشمند جریان برق کلیدهاست که باعث می شود دستگاه های متصل به کلید لمسی هوشمند تنها در زمانی مورد استفاده باشند که به آن ها نیاز است.

 

تأثیر استفاده از کلید های لمسی هوشمند برای خانه

کلید-لمسی-هوشمند

 

استفاده از کلید لمسی هوشمند موجب افزایش ایمنی در منازل و زیباتر شدن خانه میشود و یک روش جذاب از لحاظ سهولت دسترسی برای روشنایی منازل است.

استفاده از کلیدهای لمسی هوشمند، به دو علت به زیبایی ظاهر فضای خانه نیز کمک می کند:

  1. شکل ظاهری ظریف و به روز کلیدها (از نظر سبک مدرن و مینیمال ) بر روی سطوح به کار رفته در کنار بقیه ی تجهیزات و اکسسوری های مختلف دیواری و سقفی به کار رفته در فضاهای خانه، احساس شفافیت، شلوغ و پیچیده نبودن و ظرافت در محیط را برای کاربر به ارمغان می آورد.
  2. کاهش مسیرهای اضافه یا پیچیده‌ی سیم کشی، منجر به کاهش نیاز به استفاده از تعداد زیاد کلیدهای هوشمند در فضاهای مختلف خانه می شود و در نتیجه منجر به خلوت تر حس شدن سطوح و زیبایی بیشتر محیط می شود.

 

به طور کلی، کلید های هوشمند قابلیت تنظیم میزان نور در محیط را دارا هستند و در صورت عدم حضور فرد در منزل قابلیت خاموش شدن خودکار روشنایی در ساعات عدم استفاده از فضا را دارند.

 

همچنین امکان روشن و خاموش شدن روشنایی به صورت تصادفی در ساعات شبانه روز در ساعات عدم حضور کاربر (سیستم شبیه ساز حضور) نقش موثری در ایجاد اطمینان خاط از امنیت خانه (در مورد احتمال سرقت) ایفا می کند.

همچنین به علت چند مسیر بودن مسیرهای کنترل هر کلید، بسته به اینکه نیاز بیشتر به استفاده از کدام مصرف کننده ها ( وسیله های مصرف کننده مثل لامپ ها، وسایل گرمایشی و سرمایشی و…) در کدام فضا برای کاربر وجود دارد، امکان تعیین نقطه ی بهینه برای جای کلید در فضاها وجود دارد و ان موجب سهولت دسترسی و استفاده برای کاربر می شود.

 

تأثیر در کاهش مصرف انرژی و هزینه ها

استفاده از کلید لمسی هوشمند موجب کاهش مصرف انرژی و هزینه ها از این راه ها خواهد شد:

1) در بخش سخت افزاری سیستم نصب کلدها و سیم کشی های مرتبط:

  • در مرحله‌ی اجرای سیم کشی، به دلیل استفاده ی بهینه از مسیرها و بستر سیم کشی در سیستم خانه هوشمند، میزان هزینه ها بهینه خواهد بود.
  • در مرحله‌ی نصب کلیدها، به دلایل توضیح داده شده در قسمت های قبل و بهینه شدن تعداد کلید ها، میزان هزینه ها بهینه خواهد بود.
  • به علت لمسی بودن و مکانیکی نبودن نوع کلید و چند سطحی نبودن متریال و شکل کلید، کارایی و دوام کلید در طولانی مدت بالا می رود و در نتیجه میزان ایجاد خرابی یا فرسوده شدن و تعمیرات احتمالی کمتر خواهد بود.

2) در بخش مصرف انرژی دستگاه‌ها[پایانه‌ها]ی متصل به کلید، استفاده از کلید های هوشمند نقش بسیار مؤثری در کاهش مصرف انرژی خانوار و در نتیجه کاهش محسوس هزینه های انرژی خواهد داشت؛ این رخداد به دلیل قابلیت استفاده از هر وسیله فقط در زمان نیاز کاربر و کنترل هوشمند قطع و وصل جریان برق صورت می گیرد.

 

دسته بندی انواع کلیدهای لمسی هوشمند و غیرهوشمند

  1. کلیدهای لمسی هوشمند تحت شبکه (بدون رله- با بستر سیم کشی هوشمند (مبتنی بر پروتکل KNX))
  2. کلیدهای لمسی هوشمند (رله ای- با بستر سیم کشی سنتی)
  3. کلیدهای لمسی سنتی (غیرهوشمند)

هرکدام از این سه دسته، بنا بر این که چند پایانه‌ی مصرفی برق (مثل لامپ، لوستر یا فن کوئل و…) را قطع و وصل/روشن و خاموش کنند، شامل انواعی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. در صفحه‌ی محصولات وبسایت کوباکو، می‌توانید جزییات فنی و قیمت هر کدام را بررسی نمایید.

 

کلیدهای لمسی هوشمند تحت شبکه (بدون رله – با بستر سیم کشی هوشمند)

  • کلید لمسی هوشمند تک پل
  • کلید لمسی هوشمند دو پل
  • کلید لمسی هوشمند سه پل
  • کلید لمسی هوشمند چهار پل
  • کلید لمسی هوشمند هشت پل
  • کلید لمسی کمبو
  • کلید لمسی ترموستات هوشمند

 

کلید لمسی هوشمند

 

کلیدهای لمسی هوشمند (رله ای – با بستر سیم کشی سنتی)

  • کلید لمسی هوشمند تک پل
  • کلید لمسی هوشمند دو پل
  • کلید لمسی هوشمند سه پل
  • کلید لمسی هوشمند چهار پل
  • کلید لمسی هوشمند هشت پل
  • کلید لمسی کمبو
  • کلید لمسی ترموستات هوشمند

 

کلید هوشمند تحت شبکه رله ای

 

کلیدهای لمسی سنتی (غیرهوشمند)

  • کلید لمسی هوشمند تک پل
  • کلید لمسی هوشمند دو پل
  • کلید لمسی هوشمند سه پل
  • کلید لمسی هوشمند چهار پل
  • کلید لمسی ترموستات هوشمند

 

کلید لمسی سنتی

 

مشخصات عمومی ظاهری

ظاهر کلیدهای هم نام هر کدام از این سه دسته از نظر فرم، سایز و رنگ عیناً شبیه هم هستند.

تفاوت ساختار نرم افزاری و سخت افزاری زیر کار این سه دسته کلید به تفاوت در عملکردهای متفاوتی برمی گردد که از هرکدام انتظار می رود که در بخش ویژگی ها و کاربرد کلید لمسی هوشمند به آن خواهیم پرداخت.

همچنین بسته به چندتایی بودن عملکرد هر کلید لمسی هوشمند یا غیرهوشمند، انواع مختلف مورد اشاره در بخش قبلی در سیستم هوشمند سازی به کار گرفته می شوند که در ادامه به جزییات و ویژگی های آنها خواهیم پرداخت.

از نظر رنگ بندی، همه ی کلیدهای سیستم هوشمندسازی COBACO در سه رنگ سفید، مشکی و بژ تولید می شوند؛ و بسته به سلیقه ی مخاطب و ترکیب با دیگر جزییات دکوراسیون پیش بینی شده در ساختمان، قابل انتخاب هستند.

 

کاربرد کلی کلیدهای لمسی هوشمند و غیرهوشمند

کلیدهای لمسی (شامل انواع هوشمند و غیرهوشمند) غالباً برای قطع و وصل جریان برق در پایانه های مصرفی سیستم های روشنایی، دستگاه های سرمایش و گرمایش و پرده برقی به صورت جداگانه‌ی تکی یا چندتایی و یا حتی ترکیبی (متمرکز در یک کلید مثل کلید کمبو) به کار می روند.

این کلیدها دارای ویژگی های کلی زیر هستند:

  • از نظر طرز استفاده به دو صورت لمسی (در کلیدهای لمسی هوشمند و غیرهوشمند) و کنترل از راه دور به وسیله ی تاچ پنل در محل ساختمان و یا اپلیکیشن کوباکو در موبایل (فقط در کلیدهای لمسی هوشمند) وجود دارند.
  • از نظر ظاهر و Finishing، مدرن و دارای فرم ساده و زیبایی طبق سلیقه های رایج امروزی هستند.
  • از نظر ثابت بودن رنگ و سهولت پاکسازی، نسبت به کلیدهای سنتی مکانیکی، برای کاربران بسیار مناسب و مطلوب هستند.

 

کلید لمسی هوشمند چیست
یکی از مهمترین کاربردهای کلید لمسی هوشمند و غیرهوشمند در خانه‌ها به استفاده‌ی بهینه از زمان و انرژی مربوط می‌شود.

 

ویژگی های کلی ساختار عملکردی

در کلیدهای لمسی تحت شبکه مبتنی بر KNX دستگاه مصرف کننده ی نهایی نظیر لامپ ها، پرده برقی و… مستقیماً به ماژول IO متصل می شوند و ماژول IO از طریق کابل شبکه به کلید وصل می شود؛ و کنترل و خاموش و روشن کردن از طریق لمس کلید، تاچ پنل و اپلیکیشن کوباکو در موبایل (از هر مکانی) امکان پذیر خواهد بود.

در کلیدهای لمسی رله‌ای که منطبق بر سیم‌کشی سنتی هستند، دستگاه مصرف کننده‌ی نهایی نظیر لامپ ها، پرده برقی و… مستقیما به کلید وصل می شوند. کابل شبکه و برق هم جداگانه به هر کلید متصل می شود و کنترل و خاموش و روشن کردن از طریق لمس کلید، تاچ پنل و اپلیکیشن کوباکو در موبایل (از هر مکانی) امکان پذیر خواهد بود.

در دسته ی سوم کلیدهای خانه هوشمند کوباکو یعنی کلیدهای لمسی غیرهوشمند ساده، دستگاه مصرف کننده ی نهایی نظیر لامپ ها، پرده برقی و… مستقیما به کلید وصل می شوند و کابل برق هم جداگانه به کلید لمسی متصل می شود. در این نوع از کلیدها، کابل شبکه وجود ندارد.

 

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شداین نوع کلیدها فقط ظاهر مشابه کلید های هوشمند را دارند و کنترل و خاموش و روشن کردن، فقط از طریق لمس کلید امکان پذیر است.

 

تفاوت کاربرد هر دسته از انواع کلیدهای لمسی

 

1) کلیدهای لمسی هوشمند تحت شبکه

(بدون رله- با بستر سیم کشی هوشمند (مبتنی بر پروتکل KNX))

این دسته از انواع کلید لمسی هوشمند، برای هوشمندسازی ساختمان های درحال ساخت، نوساز و در حال بازسازی به کار می روند و بر بستر سیم کشی هوشمند اجرا می شوند.

 

2) کلیدهای لمسی هوشمند

(رله ای- با بستر سیم کشی سنتی)

کاربرد کلید لمسی هوشمند رله ای بیشتر در هوشمندسازی ساختمان های در حال بازسازی و یا هر مرحله از ساخت انواع ساختمان ها است و بر بستر سیم کشی سنتی اجرا می شوند.

 

3) کلیدهای لمسی سنتی

(غیرهوشمند)

این دسته از کلیدها معمولاً برای هر ساختمانی با هر قدمت ساخت قابل انتخاب است؛ با این توضیح که همچنان که قبلا اشاره شد، هدف از انتخاب این کلیدها (کلیدهای لمسی سنتی) صرفا بهره مندی از ظاهر شکیل و مدرن (جنبه ی دکوراتیو) و لمسی بودن کلید است و سیستم هوشمند در آنها به کار نمی رود؛ و بر بستر سیم کشی سنتی به راحتی قابل اجراست.

 

انواع کلید لمسی هوشمند
کلید بدون رله بژ در برابر کلید کمبوی رله‌ای مشکی!

 

مقایسه‌ی امتیازات و محدودیت ها

تفاوت های سه دسته ی معرفی شده از انواع کلیدهای لمسی هوشمند و غیرهوشمند، از سه جنبه ی اصلی قابل بررسی است که هر سه بر قیمت کلید لمسی هوشمند تاثیرگذارند:

  1. سیم کشی
  2. رله دار بودن یا بدون رله بودن
  3. تابلو برق مورد نیاز

 

1) اجرای هوشمندسازی با کلیدهای لمسی هوشمند تحت شبکه که بدون رله (در اینجا قطعه ی به کار رفته برای قطع و وصل مدار در سیستم هوشمندسازی) هستند، حتما نیاز به بستر سیم کشی هوشمند (مبتنی بر پروتکل KNX) دارد و حتما قبل از اجرای سیم کشی، باید هوشمندبودن ساختمان در طرح معماری و فنی آن پیش بینی شده باشد؛ ولی هوشمندسازی با کلیدهای لمسی هوشمند رله ای و تجهیز سیستم الکتریکی ساختمان با کلیدهای لمسی غیرهوشمند با بستر سیم کشی سنتی انجام می شود و نیاز به تخریب ندارد و در هر مرحله ای از ساخت قابل اجراست.

2) رله که در اینجا قطعه ی به کار رفته برای قطع و وصل مدار در سیستم هوشمندسازی است، فقط در دسته ی دوم کلیدهای معرفی شده ی کوباکو به کار می رود که به دلیل عدم استفاده از ماژول IO ،کابل شبکه مستقیما به پشت کلید اتصال پیدا می کند. در این نوع کلیدها به دلیل اینکه برای هر پل یک رله در سیستم هوشمندسازی به کار می رود، مقایسه ای بین هزینه ی به کارگیری کلیدهای لمسی هوشمند رله ای و بدون رله پیش می‌آید:

 

به طور نسبی می توان گفت که در صورت وجود بستر سیم کشی هوشمند، استفاده از کلیدهای لمسی هوشمند تحت شبکه برای ساختمان های با تعداد وسایل زیاد مصرف کننده به صرفه تر است؛ و به کارگیری کلیدهای لمسی هوشمند رله ای برای ساختمان های با بستر سیم کشی سنتی که تعداد وسایل مصرف کننده ی برقی زیاد مد نظر نداشته باشند، به صرفه تر خواهد بود.

 

3) اجرای سیستم هوشمندسازی ساختمان با کلیدهای لمسی هوشمند بدون رله، به دلیل لزوم پیش بینی فضای کافی برای ماژول ها (بسته به تعداد وسایل مصرف کننده ی برقی مورد نظر در ساختمان) در تابلو برق ساختمان، طراحی تابلو برق بزرگی را می طلبد که فضای مورد نیاز آن می بایست حتماً در نقطه ی مناسب (و غالباً به صورت توکار) پیش بینی شود؛ که این موضوع درباره ی دو سری دیگر کلیدهای مورد اشاره (کلیدهای لمسی هوشمند رله ای و کلیدهای لمسی غیرهوشمند) مطرح نیست و نیاز به تابلو برق بزرگ وجود ندارد.

 

جمع بندی

در مجموع، با استفاده از کلید لمسی هوشمند در سیستم خانه هوشمند می توان قابلیت های زیادی را به سیستم روشنایی، گرمایش و سرمایش، پرده های برقی ، سیستم صوت و…) در منزل اضافه کرد و کار نور پردازی، زیباسازی، تهویه ی مطبوع و استفاده از انواع سیستم های صوتی (بنا بر نیاز و سلیقه ی کاربر) را به نحو احسن انجام داد تا حس بی نظیری را در خانه‌ی شما به وجود آورد.

برای استعلام قیمت کلیدهای لمسی هوشمند و سایر تجهیزات هوشمند سازی، همین حالا با شرکت تولیدی کوباکو به تلفن 02188850534 تماس بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)
استعلام قیمت هوشمند سازی
هوشمندسازی خانه و ساختمان با 10 سال ضمانت خدمات پس از فروش

دیگر مطالب مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سال جدید رو هوشمند زندگی کن

به پاس قدردانی از زمانی که در اختیار ما قرار دادید، با ارسال مستقیم شماره‌ی خود از طریق فرم زیر برای کارشناسان ما، از خدمات مشاوره و بازدید رایگان از پروژه در بهار 1403 بهره‌مند شوید.