خانه هوشمند در عمل چگونه موجب آسایش و آرامش می شود؟

فهرست مطالب و عناوین
خانه هوشمند در عمل چگونه موجب آسایش و آرامش می شود؟

زندگی در یک خانه هوشمند با ایجاد آسایش بیشتر و تسهیل “انتخاب سبک زندگی سلامت محور” کمک شایانی به رسیدن به احساس “آرامش” می کند که غالبا به جنبه های روانی “نیازهای محیطی” انسان برمی گردد. در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که خانه هوشمند در عمل چگونه موجب آسایش و آرامش می شود؟

 

نقش خانه‌ی هوشمند در آسایش و آرامش

در ابتدا به این نکته ی کلیدی اشاره کنیم که راحتی در استفاده از امکانات و وجود هرچه بیشتر و کامل تر امکانات در محیط، در جهت رفع مطلوب نیازها موجب احساس آسایش می شود؛ ولی آرامش موضوعی است که به صورت توأمان در ارتباط با “نیازهای فیزیکی” و “نیازهای روانی” (و گاهی حتی میزان  بیشتری در ارتباط با “نیاز های روانی”) انسان در رابطه با محیط معنی پیدا می کند.

در واقع داشتن آسایش لزوما به معنی داشتن آرامش نیست و در بعضی موارد یک شخص در یک محیط آسایش (که بیشتر به جنبه ی فیزیکی برمی گردد) دارد، ولی آرامش ندارد. اما “فراهم کردن آسایش در ارتباط با محیط” و “انتخاب سبک زندگی سلامت محور” کمک شایانی به احساس آرامش هر فرد در یک خانه هوشمند می کند.

هوشمندسازی خانه با فراهم کردن راحتی و امکانات بیشتر، در استفاده از محیط برای رفع نیازهای محیطی (با تکیه بر سیستم های الکترونیکی و اتوماتیک کردن در جهت ایجاد آسایش بیشتر در زندگی روزمره) نقش بسیار موثری ایفا می کند.

وقتی که ما در یک خانه ی هوشمند زندگی می کنیم، بسیاری از کارهای روزمره ی ما در ارتباط با محیط، به صورت اتوماتیک و طبق برنامه های داده شده ی قبلی و بدون نیاز به وقت گذاشتن فرد برای تکرار آن کارهای روتین محیطی انجام می شود؛ و این باعث می شود که احساس راحتی و آرامش خیلی بیشتر به کیفیت زندگی اضافه شود.

از طرف دیگر، مشکل کمبود وقت، یک موضوع بسیار پررنگ در زندگی های امروزی و مدرن در جهان است؛ و وقتی خانه ی ما به سیستم های الکترونیکی هوشمندسازی مجهز شده باشد، دقایق و ساعات قابل توجهی در شبانه روز برای ما ذخیره می شود و گویی به وقت ما اضافه می شود که ما می توانیم به نحو برای کارها/فعالیت هایی که مورد علاقه مان است و برایمان همراه با حس لذت و آرامش است، از آن ها استفاده کنیم.

وقتی که در طولانی مدت وقت بیشتری در اختیار داشته باشیم، هر شخص می تواند بنا بر سبک زندگی و علایقش، این زمان ذخیره شده را صرف رشد و پیشرفت فیزیکی، اقتصادی و روانی خود کند و مشخص است که این موضوع، برای همه ی اعضای یک جامعه بسیار مطلوب است.

 

اثر هوشمندسازی در آرامش

در مجموعه ی خانه ی هوشمند کوباکو ساختارهای برنامه ریزی و اجرایی تکنیکال برای هوشمندکردن خانه ی شما به نحو مطلوب و متنوعی پیش بینی و طرح ریزی شده است. این ساختارها همراه با انعطاف در برنامه ریزی و امکان تنوع در سناریو ها و آپشن های برنامه بنا بر سبک زندگی هر فرد یا خانواده یا گروه پیش بینی شده اند که در پاسخ به نیازهای محیطی ساکنین، سرویس ها و امکانات بسیار جالبی را در اختیار آن ها قرار می دهد.

وقتی نیازهای فیزیکی افراد در ارتباط با محیط به سهولت و با تکنولوژی های روز برآورده می شود، احساس آسایش حاصل از این فرایند، به آن ها امکان تمرکز بر کسب احساس آرامش و قدم گذاشتن مسیرهایی در زندگی روزمره می دهد که این احساس را برای آن ها به ارمغان می آورد و به این ترتیب رابطه ی نسبی مستقیمی که بین هوشمندسازی خانه و کسب احساس آرامش و آسایش بیشتر برقرار است، قابل درک خواهد بود.

در اینجا اشاره به این نکته ی پس زمینه ای هم به تکمیل این موضوع کمک می کند که: بهینه بودن قیمت به نسبت سرویس های ارائه شده و زمان اجرا و خدمات نگهداری و پس از فروش، امتیاز بسیار برجسته ای است هم در طول زمان استفاده و هم در چشم انداز آینده، احساس اطمینان و رضایت را برای مشتریان کوباکو در حد بهینه ی خود فراهم می کند.

 

مقایسه ای کوتاه بین میزان آسایش در یک خانه ی هوشمند و یک خانه ی هوشمند نشده

در اینجا می خواهیم در قالب مثال هایی، تفاوت میزان آسایش و در پی آن (به طور نسبی) آرامش در یک خانه ی هوشمند و یک خانه ی هوشمند نشده را بیان کنیم:

 

1) بهره گیری بهینه از نور و انرژی خورشید

در خانه ای که هوشمند شده است، تنظیم نور خانه برای بهره گیری حداکثر از نور طبیعی (آفتاب) در تمام فضاها و ساعات قابل استفاده به بهترین حالت انجام می گیرد؛به نحوی که حداکثر استفاده ی مفید برای بینایی، بهداشت و سلامتی و حس سرزندگی و شادابی ساکنین فراهم می آید.

در عین حال در زمان و محل هایی که داشتن نور آفتاب در خانه مطلوب نیست، توسط سایه بان ها و سطوح و       فیلترهای پیش بینی شده ی قابل تنظیم، شدت  نور در خانه کنترل یا کم می شود.(مثل نور آفتاب مستقیم در بخش های حساس آشپزخانه – و یا نور آفتاب مستقیم غرب در فضای اتاق خواب یا هنگام مطالعه)

استفاده از انرژی الکتریکی برای تامین روشنایی فضاها به حداقل می رسد و در نتیجه هم در هزینه های مصرف انرژی خانوار و هم در مصرف ذخایر انرژی کشور در طولانی مدت صرفه جویی می شود.

در خانه ای که هوشمند نشده:

  • میزان بهره مندی از انرژی طبیعی خورشید به صورت هدفمند و مفید و بدون آسیب های ضمنی کمتر است.
  • با میزان بالایی از هدررفت انرژی طبیعی در مقیاس کشوری در طولانی مدت روبرو هستیم.
  • اساساً در این حالت در مقیاس شهری و منطقه ای، میزان صرفه جویی یا بهره مندی از انرژی به صورت مشخص قابل سنجش نیست.

 

2) تنظیمات متنوع نور مصنوعی

در خانه ای که هوشمند شده است، امکان استفاده از نورهای مصنوعی در ساعات تاریکی و شب، به نحو ایده آل امکان پذیر است:

2-1- تنظیم روشن و خاموش و شدت/میزان و رنگ نور در همه ی فضاها بنا بر سلیقه و خواسته ی ساکنین امکان پذیر است.

2-2- انجام کنترل های مربوط به مورد ذکرشده ی قبلی از طریق ریموت کنترل ، پنل های لمسی و تلفن موبایل در هرجا که باشند، امکان پذیر است.

2-3- به دلیل وجود مورد 2-1، ایجاد احساس های مورد نظر و مطلوب افراد در هرجای خانه توسط ترکیب نور و رنگ های مختلف بنا بر سلیقه و نیاز افراد امکان پذیر است. (در واقع قابلیت بهره گیری از تأثیرات روانشناسی نور و رنگ در محیط بر روان برای ساکنین به صورت قابل توجهی مهیا می شود.) و این موضوع کمک شایانی به کسب هرچه بیشتر احساس آسایش و آرامش در خانه هوشمند می کند.

در خانه ای که هوشمند نشده کنترل شدت یا میزان و رنگ نور به صورت صفر و صد مطرح هست و تقریبا حالت بینابین امکان پذیر نیست. بنابراین در محیط یک حالت یکنواخت و تکراری در طولانی مدت ایجاد می شود.

همچنین معمولاً امکان انجام و کنترل ها یا تنظیمات نورپردازی ها به صورت سنتی و فقط با کلید هایی که اولا فقط در محل خانه وجود دارند و ثانیا امکان ریموت کنترل در همان محل خانه را هم ندارند، انجام می شود.

 

3) عملکرد اتوماتیک وسایل خانه

در خانه ای که هوشمند شده است، امکان برنامه دادن به هر کدام از وسایل مختلف موجود در محیط از جمله پرده ها و کرکره ها، وسایل دارای تنظیم آشپزخانه (مثل چای ساز و…)، آسانسور، شیرهای آبیاری، درب های پیاده رو و سواره رو و خیلی وسایل دیگر، بنا بر عملکردی که از آن ها انتظار می رود وجود دارد و این باعث می شود دیگر نیاز نباشد ساکنین وقت زیادی را صرف انجام این چنین فعالیت های تکراری بکنند.

در خانه ای که هوشمند نشده امکان برنامه ریزی برای انجام اتوماتیک انجام اکثر کارهای روتین وجود ندارد و افراد می بایست خود وقتشان را صرف انجام فعالیت های تکراری ضروری ولی وقتگیر و خسته کننده کنند.

 

4) ارتباطات صوتی و ضبط و پخش موسیقی

در خانه ای که هوشمند شده است، امکان بهره مندی از تنظیمات مختلف برای دستورهای صوتی و همچنین پخش صدا در قالب پیام های صوتی، موزیک/آهنگ های مختلف، هشدارهای مختلف با پیام صوتی یا موزیکال وجود دارد.

در خانه ای که هوشمند نشده:

امکان تنظیمات صوتی ویژه ای به صورت برنامه ریزی شده و متنوع وجود ندارد و امکان تنظیمات متنوع پخش و ترکیب     ترکیب موزیک ها بنا بر سبک زندگی شخصی با ابزار های الکترونیک مورد اشاره پیش بینی نشده است.

 

5) گرمایش و سرمایش

در خانه ای که هوشمند شده است،

  1. تنظیمات مربوط به گرمایش و سرمایش (دما و رطوبت) به نحو مطلوب و انعطاف پذیری در قالب یک طیف قابل انتخاب حرارتی و رطوبتی حساس نسبت به تغییرات دما و رطوبت محیط امکان پذیر است.
  2. امکان انجام تنظیمات از راه دور از طریق ریموت کنترل ، پنل های لمسی و تلفن موبایل در هرجا که باشند، امکان پذیر است.
  3. به علت مصرف انرژی فقط در زمان های واقعا مورد نیاز (براساس تغییرات محیطی) از هدررفت مقادیر زیادی از انرژی چه در مقیاس یک واحد مسکونی و چه در مقیاس منطقه ای و کشوری جلوگیری می شود.

 

مجموع این امکان و انتخاب ها برای کاربر، با احساس آسایش و آرامش هرچه بیشتر در خانه هوشمند همراه خواهد بود.

 

در خانه ای که هوشمند نشده:

  • گرمایش و سرمایش (تهویه ی مطبوع) به صورت تقریبا کلیشه ای و روتین انجام می شود و قابلیت انطباق ملموس واقعی با تغییرات دما و رطوبت محیط وجود ندارد.
  • تا حد بسیار زیادی از انرژی به علت میزان استفاده ی روتین و کلیشه ای از انرژی برای گرمایش و سرمایش، چه در مقیاس یک واحد مسکونی و چه در مقیاس منطقه ای و کشوری هدر می رود و در طولانی مدت هزینه ی بسیار سنگینی را به همگان در کل جامعه تحمیل می کند.

 

6) اطمینان خاطر بیشتر از ایمنی جانی و مالی در محیط خانه

در خانه ای که هوشمند شده است:

  • به دلیل امکان انتخاب انواع درجات مطمئن محافظت از راه های دسترسی به محیط خانه با تجهیزات الکترونیکی به روز نظیر دزدگیرها، قفل ها و انواع سیستم های بازشو و هشدار دسترسی ها، تا حد بالایی برای ساکنین از ایمنی خانه اطمینان خاطر حاصل می شود.
  • برای محافظت از افراد حساس نظیر کودکان ، امکان انواع تنظیمات مورد نیاز ایمنی در ساعت های مختلف روز وجود دارد.
  • در مقابل حادثه های احتمالی ناشی از نشت گاز و تخریب های زیرساختی یا روبنایی تاسیساتی مختلف که ممکن است منجر به هر نوع تخریب یا حادثه ی احتمالی شود، انواع سیستم های کنترل از راه دور و هشدارهای در زمان حساس در اختیار است که سبب آسایش و آرامش خاطر هرچه بیشتر ساکنین خانه هوشمند خواهد شد.

 

در خانه ای که هوشمند نشده:

  • روش های قطعی مطمئنی برای آگاهی به موقع ساکنین از احتمال شروع حادثه در اثر هر نوع مشکل زیرساختی یا رو بنایی وجود ندارد.
  • امکان تنظیمات ایمنی اتوماتیک خاصی برای افراد در معرض خطر نظیر کودکان وجود ندارد.

 

جمع بندی

با هوشمندسازی خانه ی خود با سیستم های تولید و اجرای کوباکو، کاربران به اطمینان بسیارقابل توجهی از موارد مورد نیاز در زندگی روزمره می رسند که سبب احساس آسایش و در پی آن به طور نسبی سبب آرامش هرچه بیشتر آنها در خانه هوشمند خواهد شد؛ که مهمترین این موارد عبارتند از:

  • امکان استفاده ی بهینه از ساعات شبانه روز برای فعالیت های مورد علاقه
  • عدم نیاز به انجام کارهای روتین تکراری ضروری، ولی بدون لذت و جذابیت برای کاربر
  • بهینه و به صرفه بودن هزینه های هوشمندسازی، در مقابل سرویس ها و سیستم هایی که در جهت ایجاد آسایش و آرامش هرچه بیشتر برای ساکنین/کاربران به دست می آید.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی در مقیاس خانوار و مقیاس کشوری
  • صرفه جویی در هزینه های انرژی برای ساکنین، در طولانی مدت
  • استفاده از آپشن های اتوماتیک کارکردن تجهیزات و وسایل خانه و تجربه ی احساس راحتی و تمرکز هرچه بیشتر
  • اطمینان خاطر مضاعف در مورد ایمنی جانی و مالی برای ساکنین خانه
5/5 - (1 امتیاز)
استعلام قیمت هوشمند سازی
هوشمندسازی خانه و ساختمان با 10 سال ضمانت خدمات پس از فروش

دیگر مطالب مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سال جدید رو هوشمند زندگی کن

به پاس قدردانی از زمانی که در اختیار ما قرار دادید، با ارسال مستقیم شماره‌ی خود از طریق فرم زیر برای کارشناسان ما، از خدمات مشاوره و بازدید رایگان از پروژه در بهار 1403 بهره‌مند شوید.