امنیت تجهیزات هوشمندسازی خارجی چقدر است؟

فهرست مطالب و عناوین
امنیت تجهیزات هوشمندسازی خارجی چقدر است

آیا تجهیزات هوشمندسازی خارجی به اطلاعات خصوصی ما دسترسی دارند؟ امنیت تجهیزات هوشمندسازی خارجی چقدر است؟ تحقیقات اخیر اطلاعات ناراحت کننده ای را در مورد شیوه های جمع آوری داده ها کشف کرده است که می تواند خطرات حریم خصوصی قابل توجهی را برای کاربران ایجاد کند.

 

حریم خصوصی تجهیزات هوشمندسازی

در عصر فناوری، جایی که راحتی اغلب بر سایر ملاحظات برتری دارد، محبوبیت دستگاه‌های خانه هوشمند افزایش یافته است. این دستگاه ها، از بلندگو و روشنایی و درب گرفته تا ماشین لباسشویی، اتصالی قابل اعتماد و با سهولت در استفاده را نوید می دهند.

اما امنیت داده‌های شخصی در استفاده از سیستم‌ها نقش مهمی دارد. به تازگی یک گروه حامی مصرف کنندگان به نام ?which تحقیقات عمیقی را در مورد میزان جمع آوری داده های شخصی توسط این دستگاه های هوشمند آغاز کرده است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌ها اغلب داده‌هایی بیشتر از آن‌چه برای عملکرد دستگاه لازم است جمع‌آوری می‌کنند؛ همین موضوع، منجر به نگرانی‌های فزاینده در مورد اینکه چرا به چنین جمع‌آوری داده‌ای نیاز است شده است.

 

جمع آوری دیتا، بیش از چیزی که نیاز دارند!

روسیو کونچا، مدیر خط‌مشی و حمایت در ?Which اظهار داشت: «شرکت‌ها نباید بیش از آنچه نیاز دارند داده‌هایی را جمع‌آوری کنند تا خدمات ارائه کنند؛ به خصوص اگر می‌خواهند جمع آوری این اطلاعات مهم را در شرایط و ضوابط طولانی دفن کنند.»

در واقع به نقل از این سازمان، شرکتهای تولیدکننده سیستمهای هوشمندسازی خارچی پس از دریافت مقادیر قابل توجهی پول برای محصولات هوشمند از مشتریان، آن‌ها را ناآگاهانه با داده‌های شخصی خودشان نیز مجبور به پرداخت هزینه می‌کنند.

در ادامه، مثالهایی از این گزارش برای شما آورده‌ایم تا بیشتر متوجه مشکلات پیرامون امنیت تجهیزات هوشمندسازی خارجی شوید…

 

 

دوربین‌های هوشمند

این مطالعه عملکرد دوربین های هوشمند و زنگ درها را بررسی کرد و مشخص شد که برندهایی مانند Ezviz که در خرده‌فروش‌های بزرگ از جمله Argos در دسترس هستند، چندین شرکت واسط فعال برای ردیابی دارند؛ از جمله TikTok’s Pangle، Huawei، Google و Meta.

 

بلندگوهای هوشمند

در ادامه‌ی مطالعه، مشخص شده که بلندگوهای هوشمند، به ویژه از سازندگانی مانند Bose، به طور فعال داده های کاربران را با متا، شرکت مادر فیس بوک به اشتراک می گذارند.

قابل توجه است که به نظر می رسد حجم داده های به اشتراک گذاشته شده بر اساس سیستم عامل دستگاه کاربر – Android یا iOS – متفاوت است.

به عنوان مثال، درخواست محصولات Google Nest برای جم‌آوری اطلاعات مخاطبین و جزئیات مکان از کاربران Android کشف شد؛ اما گوگل نست از ارسال چنین درخواست‌هایی برای کاربران Apple iOS خودداری کرد!

 

ماشین‌های لباسشویی

علاوه بر این، بررسی های دیگر نشان داده که حتی ماشین های لباسشویی هوشمند نیز از جاسوسی مصون نیستند. این محصولات به جزئیات شخصی از نام تا مکان دقیق نیاز دارند.

اگرچه برخی از برندها، مانند ال‌جی و هوور، اشتراک‌گذاری داده‌ها را اجباری کرده‌اند؛ برخی دیگر از شرکت‌ها اما یک رویکرد اختیاری پیش گرفته‌اند.

قابل توجه است که حتی تلویزیون‌های هوشمند غول‌های تکنولوژی مانند ال‌جی، سامسونگ و سونی نیز در این شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات مشکوک دخیل بوده‌اند.

 

 

پاسخ شرکت‌های تجهیزات هوشمندسازی خارجی

گفتنی‌ست که بسیاری از شرکت‌های بزرگ درباره‌ی حریم خصوصی تجهیزات هوشمندسازی و امنیت تجهیزات هوشمندسازی خارجی به این گزارش ?Which پاسخ داده اند:

 

  1. آمازون در پاسخ به گزارش بر تعهد خود به حفظ حریم خصوصی و امنیت مشتریان تاکید کرد و گفت که آنها هرگز داده های شخصی را نمی‌فروشند.
  2. گوگل بر پایبندی آنها به قوانین حفظ حریم خصوصی و شفافیت آنها در مورد جمع آوری و استفاده از داده ها تأکید کرد.
  3. توجیه Miele بر بهینه سازی استفاده از لوازم خانگی و ارائه ویژگی‌های اضافی متمرکز بود.
  4. سامسونگ رویکرد خود را در طراحی محصول، با تمرکز بر امنیت و حریم خصوصی، مورد توجه قرار داد.

 

در حالی که برخی از شرکت ها ترجیح دادند در مورد این گزارش اظهار نظر کنند؛ چندین شرکت از جمله AEG/Electrolux، Hoover/Haier و Bose از اظهار نظر به کلی خودداری کردند و سایرین مانند اپل، سونی و ال‌جی نیز تا قبل از پایان مهلت انتشار، پاسخی به گزارش ندادند.

 

نگرانی درباره امنیت تجهیزات هوشمندسازی خارجی

یک نظرسنجی جداگانه که در آوریل 2023 انجام شد فاش کرد که کاربران عمدتاً نگران اشتراک‌گذاری اطلاعات تماس و موقعیت مکانی خود از طریق سرویسهای هوشمندسازی هستند.

حتی با وجود مقررات سختگیرانه‌ی جهانی، شرکت ها اغلب با استناد به “منافع قانونی” در مرز باریک قانونی و غیرقانونی می کنند و به این شکل، مصرف کنندگان را در مورد عمق اشتراک داده ها گیج می کنند.

 

بازنگری دستورالعمل ها

?Which از دفتر کمیساریای اطلاعات درخواست کرده است که دستورالعمل‌های اصلاحی را برای محافظت بهتر از مصرف‌کنندگان در برابر به خطر انداختن ناخواسته داده‌های شخصی آنها در نظر بگیرد.

 

 

راه حل چیست؟ | توصیه به مصرف کنندگان

برای مقابله با این مسائل، ?Which چندین استراتژی برای تقویت حریم خصوصی داده ها به مصرف کنندگان ارائه کرده است:

 

به آنچه به اشتراک می گذارید اهمیت دهید

برخی از جمع‌آوری داده‌ها در طول راه‌اندازی سیستمها و اپلیکیشنها اختیاری است و این بدان معناست که می‌توانید از اشتراک برخی اطلاعات مهم خودداری کنید. فقط آنچه را که با آن راحت هستید، به اشتراک بگذارید.

 

مجوزهای برنامه ها را بررسی کنید

در iOS و Android، می‌توانید قبل از دانلود یک برنامه، درخواست‌های مجوز را بررسی کنید و در تنظیمات خود بررسی کنید که هر برنامه به چه چیزی دسترسی دارد.

 

دسترسی‌های خاص را محدود کنید

همچنین در تنظیمات تلفن خود، می توانید دسترسی به داده هایی مانند مکان، مخاطبین و غیره را رد یا محدود کنید. اگرچه، این ممکن است جنبه هایی از عملکرد برنامه را متوقف یا محدود کند.

 

حذف اطلاعات ضبط شده

با استفاده از تنظیمات الکسا و دستیار گوگل، می‌توانید صدای ضبط شده‌تان را طوری تنظیم کنید که به‌جای ذخیره‌سازی، به‌طور خودکار حذف شود.

 

سیاست حفظ حریم خصوصی را بخوانید

حداقل خط مشی، به ویژه بخش های جمع آوری داده ها را مرور کنید. شما حق دارید به شرکتی که داده های شما را پردازش می کند، درباره‌ی سیاست‌های اعمال شده در حفظ حریم خصوصی اعتراض کنید.

 

منبع: The Guardian

 

استعلام قیمت هوشمند سازی
هوشمندسازی خانه و ساختمان با 10 سال ضمانت خدمات پس از فروش

دیگر مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سال جدید رو هوشمند زندگی کن

به پاس قدردانی از زمانی که در اختیار ما قرار دادید، با ارسال مستقیم شماره‌ی خود از طریق فرم زیر برای کارشناسان ما، از خدمات مشاوره و بازدید رایگان از پروژه در بهار 1403 بهره‌مند شوید.