6 راه برای جلوگیری از هک شدن خانه هوشمند

فهرست مطالب و عناوین
خانه هوشمند چطور هک می‌شود؟

خانه هوشمند چطور هک می شود؟ اصلاً مگر خانه هوشمند قابل هک شدن است؟ ممکن است فکر کنید چون هکرها خانه هوشمند را هدف قرار نمی‌دهند، ایمن سازی آن یک امر ضروری نیست؛ اما برای اینکه دستگاه‌ها، داده‌ها و حریم شخصی خود را ایمن نگه دارید، باید نکات جلوگیری از هک شدن خانه هوشمند را در نظر بگیرید تا از هکرهای خانه هوشمند در امان باشید.

 

خانه هوشمند چطور هک می شود؟

از آن جا که دستگاه‌های خانه هوشمند عموماً از طریق شبکه بی سیم به هوم سنتر متصل می شوند، به صورت پیش فرض در معرض حملات هکرها قرار دارند. به همین دلیل، خانه‌ی هوشمند در سال‌های اخیر به هدف مناسبی برای هکرها تبدیل شده است.

بنابراین، در این مقاله از مجله‌ی کوباکو، می‌فهمیم که خانه‌های هوشمند چگونه هک می‌شوند و چطور می‌توانیم از خانه هوشمند خود در برابر سواستفاده‌ی هکرها محافظت کنیم؟

با روش های هک خانه هوشمند شروع می کنیم؛ خانه‌های هوشمند ممکن است با استفاده از روش‌های مختلفی هک شوند که از جمله برخی از آن ها عبارتند از:

  • اتصالات بی‌سیم (وای فای) بدون امنیت کافی
  • آسیب پذیری های نرم افزاری و عدم به‌روزرسانی مرتب و درست
  • ویژگی های امنیتی ضعیف به کار رفته در سیستم هوشمند از ابتدای ساخت

 

خانه هوشمند چطور هک می شود؟
اینفوگرافی نحوه هک خانه هوشمند از شرکت کسپراسکای

 

دستگاه‌های خانه هوشمند شما احتمالاً به یک شبکه‌ی وای فای متصل هستند که این اتصالات می توانند برای دسترسی به سیستم هوشمند شما مورداستفاده قرار گیرند. اگر مدل مودم یا روتر شما قدیمی است، یا در شبکه‌ی وای فای خود رمز عبور خاصی ندارید، هکرها ممکن است بتوانند به وای‌فای خانه‌تان و سپس سایر دستگاه‌های متصل نفوذ کنند.

علاوه بر این موضوع، تجهیزات خانه هوشمند شما برای عملکرد به نرم‌افزارها متکی هستند و این نرم افزارها اغلب به طور منظم و گاهاً بدون دخالت شما به‌روز می‌شوند. در ادامه‌ی مقاله خانه هوشمند چطور هک می شود؟ اشاره می کنیم که نبود به‌روزرسانی نرم‌افزاری نیز فناوری هوشمند شما را در برابر هک دچار مشکل می کند.

متاسفانه اکسپلویت ها یا همان آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری همیشه در تمامی اپلیکیشن‌ها وجود دارند و چاره‌ی آن‌ها به‌روزرسانی به موقع است. پس اگر آپدیت های سیستم هوشمند یا اپلیکیشن ها را نادیده بگیریم، ممکن است ناخواسته برای خودمان دردسر بزرگی درست کنیم.

سیستم رمزگذاری دیتای ضعیف، نبود احراز هویت و سایر مسائل دیگر در شرکت های هوشمندسازی ضعیف نیز می‌تواند به هک شدن یا آسیب دیدن فناوری هوشمند شما کمک کند؛ به همین دلیل خرید از برندهای معتبر و تحقیق درباره‌ی آن ها بسیار مهم است.

 

مشاوره و بازدید رایگان

 

6 راه برای جلوگیری از هک شدن خانه هوشمند

در ادامه‌ی مقاله خانه هوشمند چطور هک می شود؟ به نحوه‌ی حفاظت و ایمن سازی خانه‌ی خود در برابر هکرهای خانه هوشمند بپردازیم.

گفتنی‌ست که موارد زیر عموماً در شرکت‌های هوشمندسازی معتبر به طور پیش‌فرض رعایت شده، به شما گوشزد می‌شوند و یا موارد جایگزین برای آن ها ارائه می گردد؛ بنابراین، اگر از ارائه دهنده‌ی خدمات هوشمندسازی خانه‌ی خود مطمئن نیستید، ممکن است موارد زیر به کارتان بیاید.

 

1. از برندهای نامعتبر خرید نکنید!

ممکن است بخواهید یک محصول هوشمند ارزان و بدون نام و نشان را انتخاب کنید تا در هزینه‌های خود خود صرفه‌جویی کنید. اما بسیار مهم است که مراقب باشید چه سیستم هوشمندی را خریداری می کنید.

محصولات خیلی ارزان‌تر از نرخ معمول بازار، عموماً با کارایی کمتری طراحی شوند و ممکن است فاقد ویژگی‌های امنیتی مهم باشند تا تولیدکننده بتواند با بودجه‌ی تولید کمتری به ساخت تجهیزات مشغول باشد.

علاوه بر این، برخی از تجهیزات هوشمندسازی ممکن است روی خودشان بدافزار از پیش نصب شده داشته باشند. برخی از سایت‌های کلاهبرداری، محصولات ویروسی و راه‌های نفوذ مخفی به مشتریان را می‌فروشند.

البته نکته‌ی حائز اهمیت این است که در کشور ما، شرکت های تولیدکننده به دلیل ساخت تمامی تجهیزات به صورت یکپارچه و بومی سازی شده قیمت بسیار مناسبتر و کارایی بیشتری در برابر نمونه های خارجی دارند.

 

هکرهای خانه هوشمند
در انتخاب شرکت هوشمندسازی دقت کنید؛ هکرهای خانه هوشمند با دنبال کردن اخبار مربوط به مشکلات شرکت‌ها و با مشاهده‌ی پشتیبانی ضعیف آنها، اقدام به نفوذ به خانه‌های برندهای نامعتبر می‌کنند.

 

2. دایره‌ی ارتباطات دستگاه ها را کمی محدود کنید

با مقاله‌ی جلوگیری از هک شدن خانه هوشمند همراه کوباکو هستید. وسوسه‌برانگیزست که فناوری هوشمند خود را به تقریباً هر دستگاه دیگری که فکر می کنید متصل کنید! آن هم صرفاً برای افزایش راحتی در زندگی خود. اما همین ارتباطات با تعداد خیلی بالا، احتمال هک شدن سیستم شما را افزایش می دهد.

فرض کنید یک اسپیکر هوشمند دارید که همزمان قابلیت اتصال به تلفن همراه، تبلت، لپتاپ و حتی تلویزیون شما را دارد. در حالی که این موضوع کارهای مختلف در قسمت‌های مختلف خانه شما را آسان‌تر کند، اما به هکرها نیز به تعداد دستگاه ها، راه‌های متعدد می‌دهد تا از طریق یکی از دستگاه ها در نهایت به سیستم هوشمند شما نفوذ کنند.

 

3. خانه هوشمند چطور هک می شود؟ | از ژئوفنسینگ غافل نشوید

Geofencing در واقع نوعی احراز هویت از طریق موقعیت جغرافیایی‌ست. پروتکل ژئوفنسینگ موقعیت مکانی شما را با تلفن هوشمند یا ساعت هوشمند تعیین می‌کند و سپس یک سری سناریو را بر اساس این که خانه خود را ترک می‌کنید یا به آن بازمی‌گردید، پیش می گیرد.

برای مثال، فرض کنید خانه هوشمند شما دارای تجهیزات جانبی هوشمندسازی همچون قفل درب هوشمند است. اگر ژئوفنسینگ بر روی این قفل فعال باشد، درب خانه‌ی شما تنها زمانی باز می شود که دستگاه جفت شده با درب (معمولاً تلفن همراه) در نزدیکی آن باشد.

چیزی که حائز اهمیت است، این است که حتی با وجود ویژگی‌های عالی ژئوفنسینگ، هنوز هم می شود با کمی تلاش سیستم هوشمند شما را هک کرد! اما با قرار دادن پارامترهای امنیتی ذکر شده‌ی geofencing، می‌توان تا حد زیادی جلوی هکرها را گرفت یا عملکرد آن ها را کندتر کرد.

 

جلوگیری از هک شدن خانه هوشمند
جلوگیری از هک شدن خانه هوشمند آسان‌تر از چیزی‌ست که فکرش را می کنید؛ در واقع، با خرید از یک شرکت مطمئن و با تجربه در این زمینه، دیگر نیازی به انجام کارهایی که ذکر می کنیم نیست…

 

4. از احراز هویت استفاده کنید

روش های احراز هویت می توانند از رمزهای عبور ساده تا احراز هویت دو مرحله ای یا حتی کلیدهای عبور فیزیکی متغیر باشند. هر گزینه ای که شما ترجیح می دهید و شرکت ارائه دهنده خدمات هوشمندسازی به شما معرفی می کند، حتما از آن استفاده کنید.

احراز هویت باید همیشه در خانه هوشمند شما استفاده شود؛ زیرا از دسترسی افراد غیرمجاز به دستگاه ها و تنظیمات اپلیکیشن شما جلوگیری می کند.

احراز هویت دو تا چند مرحله‌ای موضوعی مهم در مقاله‌ی خانه هوشمند چطور هک می شود؟ و حتی در مورد دیگر اکانت‌ها و اطلاعات ورود شماست.

 

5. وای فای خود را ایمن کنید

ایمن نکردن شبکه وای فای دقیقاً همان مسئله ای‌ست که عده‌ی زیادی درباره‌ی آن بی تفاوت هستند و همین مسئه آن ها را دچار مشکلات بزرگ می کند…

شما می توانید شبکه Wi-Fi خود را به روش های مختلفی ایمن کنید؛ از جمله این روش ها عبارتند از:

  • محافظت از رمز عبور
  • تغییر رمز عبور پیش فرض شبکه
  • فعال کردن رمزگذاری دیتای ارسالی و دریافتی شبکه
  • نصب فایروال (FireWall)
  • بررسی دستگاه‌های متصل مشکوک و قطع اتصال آن ها
  • به‌روزرسانی منظم نرم افزار و سیستم عامل
  • اجازه دسترسی به شبکه فقط به افراد مورد اعتماد
  • خصوصی نگه داشتن یا مخفی کردن نام روتر

این اقدامات به خودی خود، باعث می شوند که سیستم هوشمند شما حداقل از سمت وای فای به سختی دچار مشکل شود و هک اطلاعات شخصی شما به راحتی انجام نشود.

در واقع، جالب است بدانید که یک رمز 12 رقمی متشکل از اعداد تنها به هر ترتیبی ظرف چند دقیقه شکسته می شود؛ اما یک رمز 14 رقمی متشکل از حروف بزرگ، حروف کوچک، اعداد و نمادها، شاید تا میلیونها سال نیاز به تلاش برای هک شدن داشته باشد!

 

خانه هوشمند چطور هک می شود؟
هک وای فای به طور کلی در صورت رعایت نکردن چند نکته‌ی ساده بسیار کار آسانی‌ست. برای جلوگیری از هک وای فای خانه هوشمند امنیت مودم/روترخود را جدی بگیرید.

 

6. نرم افزار و سیستم عامل را به طور منظم به‌روز کنید

به تعویق انداختن به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری می‌تواند برای خانه هوشمند شما مشکلات عمده ایجاد کند که این مشکلات عموماً به دلیل آسیب‌پذیری‌های امنیتی که در ابتدای مقاله خانه هوشمند چطور هک می شود؟ به آن‌ها اشاره شد، میتواند برای هکرهای خانه هوشمند راه نفوذ شود.

گفتنی ست که سخت افزار به اندازه‌ی نرم‌افزار، نیازی به به‌روزرسانی‌های متعدد در طول زمان ندارد و تنها باید مراقب بود که Frimware آن دچار مشکل نشود و آپدیت های منظم بگیرد.

 

ثابت‌افزار یا سفت‌افزار (به انگلیسی: Firmware ) شکلی از میکروکد یا برنامه‌ای شبیه به هسته‌ی سیستم عامل است که در دستگاه‌های سخت‌افزاری تعبیه شده تا به آنها کمک کند به طور مؤثر و صحیح کار کنند.

 

این مورد به ویژه درباره‌ی وای فای و مودم شما صدق می کند. متخصصین می گویند که بهتر است هر 5 سال یک بار، Frimware مودم خود و یا در صورت نیاز، سخت‌افزار آن به طور کلی را به‌روزرسانی کنید.

 

منبع: Makeuseof

5/5 - (3 امتیاز)
استعلام قیمت هوشمند سازی
هوشمندسازی خانه و ساختمان با 10 سال ضمانت خدمات پس از فروش

دیگر مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به پاس قدردانی از زمانی که در اختیار ما قرار دادید، با ارسال مستقیم شماره‌ی خود از طریق فرم زیر برای کارشناسان ما، از خدمات مشاوره و بازدید رایگان از پروژه در تابستان 1403 بهره‌مند شوید.