خانه هوشمند در 10 سال آینده چطور خواهد بود؟

فهرست مطالب و عناوین
آینده خانه هوشمند

آینده خانه هوشمند چیست؟ یا اجازه دهید سوال بهتری مطرح کنیم: خانه هوشمند در 10 سال آینده چطور خواهد بود؟ همین حالا نیز هوشمندسازی یکی از فناوری‌های مدرن محسوب می‌شود؛ اما با این سرعتی که در پیشرفت تکنولوژی می‌بینیم، به نظر می‌رسد به زودی خانه هوشمند رنگ و بویی تازه به خود بگیرد.

 

آینده خانه هوشمند چیست؟

در دهه های اخیر، رشد صنعت فناوری و توسعه‌ی پروتکل‌های ارتباطی، منجر به رشد ساختمان‌های هوشمند و ایجاد یک آینده‌ی نوین و روشن برای ساخت و ساز گردیده است. با هوشمند سازی ساختمان، انرژی مصرفی، هزینه ها و امنیت در ساختمان ها بهبود یافته و زندگی راحت تری برای ساکنان فراهم می شود.

هدف از این مقاله، بررسی آینده خانه هوشمند است. پس از مرور اجمالی بر مفهوم هوشمند سازی ساختمان، به بررسی ویژگی ها، فواید و تحولات آینده این صنعت می پردازیم.

 

مفهوم هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان به معنای استفاده از فناوری های پیشرفته برای بهبود عملکرد و کارایی ساختمان است. در ساختمان های هوشمند، از سنسورها و دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود تا اطلاعات مورد نیاز در مورد محیط ساختمان جمع آوری شده و تصمیمات هوشمندانه ای اتخاذ شود.

به عبارت دیگر، ساختمان هوشمند توانایی تشخیص نیازهای ساکنان خود را دارد و بر اساس آن، عملکرد مناسب را انجام می دهد.

 

آینده هوشمندسازی خانه چیست؟
آینده هوشمندسازی خانه چیست؟ تا چه میزان می‌شود به هوش مصنوعی برای پیشرفت هوشمندسازی اتکا کرد؟ سوالاتی که اگرچه می‌توان جواب آن‌ها را پیش‌بینی کرد؛ اما به این شکل ساده نیز نیستند…!

 

ویژگی های یک خانه هوشمند امروزی

  • استفاده از سنسورها و دستگاه های الکترونیکی برای جمع آوری اطلاعات محیطی
  • استفاده از سنسورهای حس مختلف مانند حسگر حرکت، حسگر نور و حسگر دود
  • دستگاه های کنترل هوشمند برای کنترل نورپردازی، دما و سیستم های امنیتی
  • ارتباط با دستگاه های مختلف مانند تلفن همراه و تبلت
  • دسترسی به اینترنت و سرویس های آنلاین
  • ادغام داده های سنسورها و دستگاه ها جهت ارائه گزارشات تحلیلی
  • سیستم هوشمند جمع آوری و تحلیل داده ها
  • بهبوددهنده‌ی کارایی کلی اجزا و سیستم‌های ساختمان

 

خانه هوشمند در 10 سال آینده چطور است؟

همه چیز از پنجره‌ی اتاق میهمان گرفته تا پخش‌کننده‌های مدیا، دوربین، ماشین لباسشویی و حتی سینک ظرفشویی شما به زودی در تعامل آنلاین و مستقیم با شما خواهند بود! در خانه هوشمند آینده دیگر نگران باز ماندن پنجره ها نیستید، شیر آب را دستی نمی‌بندید و دمای یخچال را از نزدیک دستگاه افزایش یا کاهش نمی دهید.

همه‌ی موارد ریز و درشت دیگر خانه‌ی شما همینطور خواهد شد؛ فرض کنید برای یک روز خانه را ترک کرده‌اید و متوجه می‌شوید که یکی از شعله‌های اجاق گاز شما روشن مانده و گاز نشت می‌کند. نگران نباشید؛ دستیار هوش مصنوعی شما، این موضوع را متوجه شده و گاز را قطع کرده است.

در زیر، برخی از احتمالات ما درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد برخی سیستم‌های خانه هوشمند در آینده آورده شده است. شاید برخی از این موارد دور از ذهن به نظر برسد؛ اما پیشرفت سرسام‌آور تکنولوژی، کاملاً ثابت کرده که باید برای هر سورپرایزی آماده باشیم!

 

خانه هوشمند در 10 سال آینده چطور خواهد بود؟
یک خانه هوشمند در 10 سال آینده به چه شکل است؟ آیا طراحی و معماری خانه‌ها هم‌گام با تکنولوژی مدرن و بعضاً حتی عجیب و غریب خواهند بود؟

 

روشنایی بهتر و پیشرفته‌تر خانه هوشمند

در خانه هوشمند آینده هرگز نیازی به نگرانی در مورد روشن یا خاموش کردن چراغ ها نخواهیم داشت. وقتی در یک اتاق تاریک حرکت می کنیم، چراغ ها خودبه‌خود روشن می شوند. وقتی اتاقی را ترک می‌کنیم، نور دوباره خاموش می شود.

این امکان با سیستم‌های تشخیص حضور و کنترل تردد در حال حاضر نیز امکان‌پذیر است اما چیزی که ما به آن فکر می‌کنیم سناریویی‌ست که برای هر فرد بر اساس جایگاهش در خانه تعریف می‌شود.

برای مثال، وقتی یک فرد پیر خانواده وارد آشپزخانه می‌شود، سیستم هوشمند به طور خودکار تمام توانایی روشنایی آن بخش را فعال می‌کند تا شخص بتواند به راحتی چیزی را که بع دنبالش آمده، پیدا کند.

 

مشاوره و بازدید رایگان

 

پهپادهای امنیتی کوچک مجهز به دوربین

فرض کنید پهپادهایی کوچک با دوربین‌های امنیتی تلسکوپی، حسگرهای حرارتی و سیستم رادار، بدون تولید کوچک‌نرین صدایی در خانه‌ی شما گشت می زنند.

حال، تصور کنید شخصی در شب سعی می‌کند مخفیانه وارد خانه‌ی شما شود؛ این سگ‌های نگهبان پرنده(!) با تشخیص چهره‌ی غریبه و توجه به این که با دیتابیس آن‌ها از آشنایان و افراد مجاز هماهنگی ندارد، علاوه بر مطلع کردن شما، به سرعت با پلیس نیز تماس می‌گیرند.

 

یک ربات انسان‌نمای هوشمند، دستیار شخصی شما!

جاروبرقی های روباتی چند مدتی می‌شود که در دسترس عموم هستند؛ حتی اگر هنوز به خوبی کار نکنند! ربات‌های بهتر و پیشرفته‌تر، قطعاً طی ده سال آینده به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته خواهند شد.

این ربات‌ها در واقع پیش‌پاافتاده‌ترین وظایف خانه را برای ما انجام خواهند داد؛ سرویس‌های بهداشتی ما را تمیز می‌کنند، قهوه‌مان را آماده می‌کنند، خانه را مرتب می‌کنند، به حیوان خانگی‌مان غذا می‌دهند و نکته‌ی مهم این است که همه‌ی این‌ها را بدون چشمداشت یا دریافت هزینه و با کمترین میزان مصرف انرژی پیش می‌برند.

 

هوش مصنوعی و خانه هوشمند

 

سیستم های HVAC هوشمندتر

دیگر ترموستات شما تنها یک سنسور دمای واحد نخواهد داشت و برای مثال، یک اتاق در خانه شما گرم باقی می ماند، در حالی که بقیه‌ی اتاق ها سرد هستند.

سیستم های کنترل تهویه‌ی خانه با حسگرهای حرارتی، دما را در مکان های خاص در سراسر خانه حس می کنند. پس از آن، سیستم‌های HVAC هوشمند اتاق ها را به صورت جداگانه خنک و گرم می کنند.

 

خانه‌های خودآگاه

ممکن است کمی دور از ذهن به نظر برسد؛ اما روزی می‌رسد که خانه‌ی ما نه تنها هوشمند است بلکه یک شخصیت و یک تفکر مستقل نیز دارد! یک خانه‌ی خودآگاه تقریباً به هیچ تنظیمات یا سیستم خاصی احتیاج ندارد.

 

قبول داریم که کمی ترسناک به نظر می‌رسد که خانه‌ی ما بتواند برای خود مستقل فکر کند و تصمیم بگیرد؛ اما در صورت کنترل صحیح هوش مصنوعی خانه، به راحتی می‌توان از آن برای اهداف شخصی به خوبی بهره برد!

 

برای نمونه، اگر بخشی از گچ دیوار دچار ریختگی شود، خانه به ربات‌های فعال دستور می‌دهد تا سریعاً آن بخش‌اش را تعمیر و مرمت کنند. یا اگر رباتی در کار نبود، درخواست خودش را در یک اپلیکیشن خدمات ثبت می‌کند تا یک فرد برای رفع مشکل به خانه بیاید.

 

مراقبت های بهداشتی هوشمند

در آینده خانه هوشمند ایده‌ی استفاده از فناوری‌های هوشمند و هوش مصنوعی، برای انجام کارهایی مانند آنالیز و آزمایش خون حتماً محقق خواهد شد. دستیاران رباتی کمک فوق العاده بزرگی در مراقبت از عزیزانمان، به ویژه به عنوان مثال سالمندان خواهند بود که باز هم به طور مستقیم روی کیفیت زندگی تاثیر مثبت می‌گذارند.

 

دستگاه‌های کنترل توسط ذهن

10 سال بعد، دیگر نیازی به گوشی هوشمند یا حتی دستورات صوتی نیز نخواهیم داشت! احتمالاً فناوری‌ای اختراع خواهد شد که ذهن ما را به شبکه متصل می کند. بنابراین، می توانیم دستگاه‌های خانه هوشمند خود را با استفاده از افکارمان و بدون به زبان آوردن یک کلمه کنترل کنیم.

 

خانه هوشمند آینده
همین حالا نیز چیپ‌های کامپیوتری خاصی هستند که در مرحله‌ی آزمایش انسانی هستند و شاید به زودی به جای عینکهای واقعیت مجازی، تلفن همراه و خیلی چیزهای دیگر، صرفاً یک تراشه در ذهنمان داشته باشیم که برای کنترل همه چیز کافی باشد!

 

نوع متفاوتی از قفل درب

حتی شاید 10 سال بعد، درب‌های یک خانه اجباری به قفل بودن یا نبودن نداشته باشند. برای نمونه، هوش مصنوعی تعبیه شده در سیستم هوشمند این دانش را خواهد داشت که به چه کسی اجازه ورود داده و چه کسی را به داخل خانه راه ندهد.

 

حذف برخی از سیستم‌های هوشمندسازی

بدیهی‌ست که برخی از دستگاه‌های هوشمند در آینده به طور کلی حذف خواهند شد و جایگزین‌های کوچک‌تر و به‌صرفه‌تر پیدا می‌کنند. برای مثال، زمانی که بتوانید تمام مدیای مورد نیاز خود را روی یک عینک AR تماشا کنید، نیازی به تلویزیون نصب شده روی دیوار خود نخواهید داشت.

 

جمع بندی خانه هوشمند آینده

هوشمند سازی حالا پخته تر از همیشه از دل فیلمهای علمی تخیلی درآمده و به واقعیتی زیبا و عجیب تبدیل شده است؛ واقعیتی که قطعاً به زودی استانداردی را در آینده‌ی ساخت و ساز و ساختمان شکل می دهد.

از طریق استفاده از حسگرها و دستگاه های هوشمند، می توانیم در مصرف انرژی صرفه جویی بسیار خوبی داشته باشیم، راحتی ساکنان را افزایش دهیم و امنیت ساختمان را بهبود دهیم.

همچنین با تحولاتی که در آینده برای هوشمند سازی ساختمان رخ می‌دهد، قطعاً افراد بیشتری از آن به عنوان یک راهکار پایدار برای زندگی بهتر در محیط های شهری استفاده خواهند کرد.

 

منبع: makeuseof

5/5 - (2 امتیاز)
استعلام قیمت هوشمند سازی
هوشمندسازی خانه و ساختمان با 10 سال ضمانت خدمات پس از فروش

دیگر مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به پاس قدردانی از زمانی که در اختیار ما قرار دادید، با ارسال مستقیم شماره‌ی خود از طریق فرم زیر برای کارشناسان ما، از خدمات مشاوره و بازدید رایگان از پروژه در تابستان 1403 بهره‌مند شوید.