کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند

فهرست مطالب و عناوین
کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند

کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند چیست؟ با توجه به گسترش یکباره و ناگهانی استفاده از هوش مصنوعی در سراسر جهان و در تمامی فناوریهای روز، در این مقاله نیز به این موضوع پرداخته‌ایم که ارتباط خانه هوشمند و هوش مصنوعی چطور برقرار می شود و به پیشرفت این فناوری چه کمکی می کند؟ در ادامه، همراه خانه هوشمند کوباکو باشید.

 

کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند

کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند، در واقع از طریق پایه و اساس تکنولوژی AI است که عملاً می شود گفت قابلیت تفکر دارد؛ البته این ویژگی با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم، تا حد زیادی تفاوت دارد؛ اما واقعیت این است که هوش مصنوعی سعی دارد تا از آن تقلید کند.

پیشرفت‌های اخیر در سیستم‌های اتوماسیون خانه هوشمند، منجر به بهبود هوش مصنوعی از نظر ارتباطی، یادگیری الگوهای رفتاری انسان و خودکارسازی دستگاه‌های خانه هوشمند بر اساس برنامه و سلایق کاربر شده است و بنابراین اکنون به قطعیت می شود گفت که AI در خانه هوشمند نقشی اساسی ایفا می‌کند.

 

مشاوره و بازدید رایگان از پروژه

چرا برای سیستم‌های هوشمندساز خارجی هزینه‌های گزاف بپردازید؟ کوباکو اولین تولیدکننده‌ی داخلی تجهیزات هوشمندسازی از سال 1388 با کامل‌ترین سبد محصولات در بازار و با بیش از 3000 واحد هوشمندسازی شده، برای مشاوره و بازدید رایگان از پروژه در خدمت شماست. کافی‌ست همین حالا نام و تلفن خود را در باکس زیر وارد کرده یا با تلفن 02188850534 تماس بگیرید.

 

تعریف هوش مصنوعی

شید باورش سخت باشد که هنوز تعریف دقیقی که تمامی دانشمندان بر روی آن توافق داشته باشند، از هوش مصنوعی ارائه نشده؛ ولی اکثر تعریف‌ها را می‌توان به این خلاصه کرد که AI در واقع مثل انسان فکر و عمل می کند اما چاشنی منطق در آن، بیشتر از انسان است!

 

در کل و به زبان منطق، می شود گفت که AI شاخه ای از علم رایانه‌ست که هدف و کاربرد اصلی آن، تولید ماشین‌های هوشمندی‌ست که توانایی انجام وظایفی 00را که نیازمند به هوش انسان است، داشته باشد.

 

کاربردهای AI

امروزه کاربرد هوش مصنوعی چنان گسترده و فراگیر شده‌ است که بسیاری از کاربردهای این فناوری دیگر با نام AI شناخته نمی‌شود و در واقع هر یک آنها نام تخصصی خود را دارند.

تأثیرکاربرد AI را اکنون می‌توان در همه جهات و نقاط زندگی مردم مشاهده نمود. آیفونی که می تواند اعضای خانه را تشخیص دهد یا تلویزیونی که نور صفحه نمایش را  به صورت دلخواه با تعداد افراد تنظیم می‌نماید، همه ی این موارد به گوشه ای از کاربرد هوش مصنوعی اشاره دارند.

 

خانه هوشمند مدرن متشکل از دستگاه‌های الکترونیکی است که کارایی و سهولت استفاده را به داخل خانه می‌بخشد. از آنجا که بسیاری از این دستگاه‌ها به خانه معرفی می‌شوند. از طریق فناوری بی‌سیم می‌توان اطلاعات آنها را جمع کرد و از آنجا که کاربران دستگاه‌های هوشمند بیشتری را به خانه خود اضافه می کنند.

 

می‌توانند آنها را به سیستم‌های هوشمند ملحق کنند که از طریق رابط‌های بصری با یکدیگر صحبت می‌کنند. هوش مصنوعی می‌تواند نقش مدیریتی در حفظ خانه را به عهده بگیرد. وظایفی نظیر بررسی مصرف سوخت در برابر گزارش‌های هواشناسی و تنظیم دمای خانه را بر عهده بگیرد. هرچه این ابزارها بیشتر مورد استفاده قرار گیرند، برنامه نویسی ML بیشتر یاد می‌گیرد تا زندگی شما آسان‌تر و کارآمدتر شود.

 

AI در خانه هوشمند

 

نقش هوش مصنوعی در خانه هوشمند

سیستمهای هوشمند سازی با مجهز شدن به هوش مصنوعی و IoT، با ایجاد امنیت بیشتر و امکانات در دسترس راحت‌تر، کیفیت زندگی ساکنین را به طرز قابل توجهی افزایش می دهند.

 

به یاد داشته باشید که به‌کارگیری AI در خانه هوشمند عموماً به داده هایی که دستگاه ها جمع آوری کرده‌اند و همچنین الگوریتم‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق (که در گسترش هوش مصنوعی نقش دارند) بستگی دارد.

 

استفاده از AI در مدیریت زیرساخت های هوشمند خانه، به کمک جمع آوری داده های دستگاه های اتوماسیون به پیش بینی رفتار کاربر می انجامد و به تقویت امنیت داده ها و حفظ حریم خصوصی نیز کمک می کند.

با داشتن قابلیت انجام وظایف خاصی به صورت کاملاً خودکار و شخصی سازی شده، حضور هوش مصنوعی در اتوماسیون منازل به ما این امکان را می دهد تا وسایل و امکانات منزل به صورت بهینه کنترل شده و در عین حال، خانه های هوشمند ما ایمن تر شوند.

 

افزایش امنیت

نیاز روزافزون به بهبود امنیت خانه، پیاده سازی دستگاه های مجهز به هوش مصنوعی در خانه هوشمند را افزایش داده است. این دستگاه‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند؛ از جمله تجزیه و تحلیل، تشخیص چهره و یکپارچه‌سازی سیستم‌های خانه هوشمند با هم.

ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی با توجه به ویژگی تشخیص چهره/الگو، می‌توانند به راحتی اشیا یا چهره‌ها را تشخیص دهند. تشخیص چهره به راحتی می تواند نشانه های چهره مانند استخوان گونه، چشم ها، چانه و غیره را بررسی کرده و آنها را با داده های موجود مقایسه کند. اکثر دوربین های امنیتی پیشرفته خانه می توانند چهره اعضای خانواده، دوستان و حیوانات خانگی را شناسایی کنند.

 

خانه هوشمند هوش مصنوعی

 

دوربین های هوشمند

دوربین های مبتنی بر هوش مصنوعی، با منطق AI کانفیگ و ساخته شده اند و نقشی حیاتی در امنیت خانه ایفا می‌کنند. این دوربین‌ها می‌توانند ویدیوهایی با کیفیت مطلوب ضبط کرده و به‌طور خودکار، آن‌ها را در سرور (یا بهتر از آن، در یک فضای ابری) ذخیره کنند.

 

قفل های هوشمند

از هوش مصنوعی در قفل های هوشمند در نیز استفاده می شود که از طریق تلفن همراه یا کنترل پنل های مرکزی قابل کنترل است. قفل هوشمند مجهز به هوش مصنوعی، مزایای امنیتی متعددی را ارائه می‌کند؛ مثل محدود کردن استفاده از کلیدهای فیزیکی، اعطای دسترسی موقت انتخابی به مهمانان و پخش ویدیوی منظم از افرادی که زنگ در را به صدا در می‌آورند.

 

کمک به فعالیت های روزانه خانگی

فناوری هوش مصنوعی در چند سال اخیر به خوبی نشان داده که تا چه حد قدرتمند است و دانش و توانایی های انسان ها را یاد گرفته و تقلید می کند. پیشرفت‌های اخیر در سیستم‌های اتوماسیون خانه هوشمند منجر به بهبود هوش مصنوعی از نظر ارتباطی، یادگیری الگوهای رفتاری انسان و خودکارسازی دستگاه‌های خانه هوشمند بر اساس سلایق کاربر شده است.

برای مثال، ال‌جی فناوری DeepThinQ را توسعه داده است که از تشخیص صدا و تصویر پشتیبانی می‌کند و اطلاعات را به سرورهای ابری منتقل می‌کند. می‌تواند فعالیت‌های مختلفی را خودکار کند، مانند خاموش کردن چراغ‌ها وقتی در از بیرون قفل است، راه‌اندازی جاروبرقی روباتیک در غیاب مالک، و روشن کردن دستگاه تصفیه هوا قبل از رسیدن صاحب خانه.

ماشین لباسشویی ال جی عادات انسان را مطالعه می کند و به طور خودکار آن تنظیمات را یاد می گیرد و همچنین آن را اعمال می کند. ماشین لباسشویی و خشک کن می توانند با سرور ابری ارتباط برقرار کنند و عملیات را بر اساس آب و هوا و کیفیت هوا تنظیم کنند. کولر گازی ال جی می تواند تعداد افراد داخل اتاق و هویت آنها را تشخیص دهد و بر اساس سلایق آنها دما را حفظ کند. ThinQ همچنین می تواند موسیقی پخش کند و دمای خودرو را نیز تنظیم کند.

 

کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند

 

دیگر نقش ها و کاربرد ها

  • AI می تواند با ادغام با کنترل های صوتی، کاربر را قادر سازد تا در وقت و هزینه راحت تر کردن کارها صرفه جویی کنند.
  • AI در کنار IOT می توانند امکانات بسیاری را به کاربر دهند که مهم ترین ویژگی آن، شخصی سازی این امکانات است که موجب می شود شما بتوانید کارهای روزمره خود را با سهولت بیشتری انجام دهید.
  • هوش مصنوعی همچنین می تواند ضروریات و اطلاعات کاربر را آموخته و آنها را ثبت نماید که این کار برای ایجاد یک تصویر در ذهن سیستم از فعالیت های کاربر بسیار موثر است. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می تواند یک آشپزخانه هوشمند  را طبق عادات فرد ایجاد کند. هوش مصنوعی می تواند قبل از اینکه کاربر حتی به خانه بازگردد، شروع به پخت و پز غذا کند.
  • یکی از مهمترین ویژگیهای مثبت ترکیب این دو فناوری، این است که پتانسیل ارائه شده توسط IoT و AI، فقط به خانه های جدید محدود نمی شود و به زودی همه می توانند از آن استفاده کنند.

 

آینده AI در خانه هوشمند

هوشمند شدن ساختمان ها، روندی رو به افزایش دارد و با رشد بازار خانه‌های هوشمند، انتظار می‌رود تهدیدات امنیتی جدیدی افزایش یابد. دستگاه های متصل بی سیم در برابر حملات سایبری آسیب پذیرتر هستند. از این رو، محافظت از دستگاه های متصل در برابر تهدیدات و آسیب پذیری های امنیتی برای جلب اعتماد صاحبان خانه و افزایش فروش دستگاه های هوشمند خانه ضروری است.

از سوی دیگر، شرکت ها در تلاش هستند تا هوش مصنوعی را با احساسات ادغام کنند تا ارتباط انسان با آن راحتتر باشد. واحد پردازش احساسات هوش مصنوعی، می تواند حالت چهره و زبان بدن کاربر را شناسایی کرده و مطابق با آن رفتار کند.

به هر حال، هوش مصنوعی با سرعت زیادی در حال توسعه است و با توجه به پیشرفت روزانه‌ی تکنولوژی‌های درگیر در هوشمندسازی، می توان به سادگی با ترکیب این دو تکنولوژی به بهترین نتایج ممکن در خانه های هوشمند آینده رسید.

5/5 - (4 امتیاز)
استعلام قیمت هوشمند سازی
هوشمندسازی خانه و ساختمان با 10 سال ضمانت خدمات پس از فروش

دیگر مطالب مرتبط

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سال جدید رو هوشمند زندگی کن

به پاس قدردانی از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، با ارسال مستقیم شماره‌ی خود از طریق فرم زیر برای کارشناسان ما، از خدمات مشاوره و بازدید رایگان از پروژه تا پیش از پایان سال 1402 بهره‌مند شوید.